onsdag 21. november 2007

Bønder til byen - pluss litt mer

I går hadde jeg en kjempelang dag! - men ikke mindre interessant.

Den begynte med at jeg kjørte bil til jobben i Oslo - noe jeg aldri gjør ellers. Jeg er en "toger" - og det kommer jeg nok til å fortsette å være. Jeg brukte en halvtime lenger tid til jobb enn ellers - det var stampekø fra Asker til Lysaker...puh. Skjønner nesten ikke at folk orker det der hver dag - men for enkelte er det vel ikkeno valg. Jaja - nok om det.

Det var en travel dag på kontoret i går siden jeg hadde fri forrige uke - det lå endel oppgaver og bare ventet på at jeg var tilbake på jobb.

Så etter endt arbeidsag bar det opp til Vålerenga (der jeg hadde parkert bilen) for så å plukke opp Laila og vi dro oppover til Jessheim. Der var det nemlig et møte jeg ville ha med meg!
DIS-Oslo/Akershus har startet en lokalgruppe der oppe - Øvre Romerike. De fikk på gårdsdagens møte besøk av Leif Thingsrud fra Riksarkivet som fortalte om "Bønder til byen" - hvordan finne igjen bøndene som dro til Oslo. Han kom med endel kilder som vi nok ikke er så flinke til å bruke - folketellinger som ikke er digitalisert og noen som kun er i originalutgave. Han fortalte blandt annet om byggmester Ole "Gråbein" Olsen som dro til byen fra Ullensaker og slo seg opp som byggmester der.
Ved starten av møtet la Laila ut litt om dette på sin blogg så jeg henviser like gjerne dit - ta en titt!

Jeg fikk også hilse på slekta mi der oppe - Lailas foreldre. Faren hennes er min tremenning - alltid koslig å hilse på dem!

Så bar det hjemover igjen - først innom Vålerenga med Laila som jeg nesten måtte frakte hjem igjen og - før det bar videre ned til Holmestrand. Jaja - er man sprø så er man sprø... Mange vil vel syns det er rimelig sprøtt å dra helt til Jessheim på et kveldsmøte midt i uka når man bor milevis unna - men jeg trives i dette miljøet og syns det er bare gøy. Siden jeg først var i Oslo på jobb denne dagen - og hadde fri i dag - så var det et enkelt valg å ta :)

Så vel hjemme kikket jeg ut av vinduet litt seinere - da var bakken helt hvit! Flaks at jeg kom meg hjem før snøen kom - alltid litt ekkelt å kjøre på den første snøen.

1 kommentar:

karinno sa...

Hei Liv.
Takk for i går. Hyggelig å treffe deg. Godt dere kom vel hjem. Tenkte på deg i går kveld.

Hilsen Mamma-laila