lørdag 17. november 2007

En tur til slekta

I dag skal jeg en tur på slektsbesøk. Til Una, en tremenning som også har slektsforsking som hobby.

Hun fant i grunn meg før jeg ante noe om hennes eksistens - på DIS-Norges distreff-tjeneste faktisk. Alle medlemmer i DIS-Norge kan sende inn basen sin til DIStreff for å se om man har felles slekt med andre. Det er nok mange som har funnet felles slekt på den måten.

På DIStreff kan man søke opp navn (ikke nålevende) og se om man får klaff, men man må selv ha sendt inn får å få opp opplysninger. En kjempeflott tjeneste!

Una har jeg hatt endel kontakt med siden vi ble kjent - og via henne har jeg fått masse info om fars-slekta mi som jeg ellers ikke ville ha fått. Jeg har hatt en oppvekst med lite kontakt med denne siden så dette er utrolig morsomt for meg.

Vi var blandt annet en tur på Elverum i sommer - sammen med en annen tremenning. Han visste nemlig hvor våre oldeforeldre bodde rundt 1900 - på plassen Pytmoen som desverre ble frafyttet og revet på begynnelsen av 1900-tallet. Men likevel - utrolig morsomt å ha vært der de bodde - selvom det bare var midt inni skauen med masse trær rundt.

Ja her var det altså ;)


Ingen kommentarer: