fredag 23. november 2007

Nybegynnerkvelden i Lakkegata

Så var den gjennomført - nybegynnerkvelden i DIS-Oslo/Akershus' regi. Det kom 15 ivrige kursdeltagere for å høre på Torill, Laila og meg vise/fortelle om slektsforsking og da særlig DIS-Norges nettressurser - men også andre nettsteder.

Torill var først ut med sitt foredrag om DIS-Norge og hvilke ressurser vi har på hjemmesiden til foreningen. Hun gikk også igjennom endel nyttige ting i den nye utgaven av Våre Røtter - men først fikk deltagerne lov til å presentere seg og her var det all slags erfaring med slektsforsking. Noen var helt i startgropen mens andre hadde holdt på i årevis. Men fellesnevnern var vel at de alle var nybegynnere på den digitale slektsforskinga - det å bruke slektsprogram, ressurser på nettet osv.

Så måtte vi ha en liten pause med boller og...brus?...nei kaffe var det vel :)

Etter pausen var det min tur - hvor jeg presenterte Slektsforum og DIS-chat. Dette var nok tildels nye ting for folk - ihvertfall det å chatte. Men de så vel at det var en viss nytte i denne formen for kommunikasjon. Likevel - jeg trur faktisk ikke man ser helt hvilken nytte chat har før man har prøvd det selv.

Sistemann ut var Laila - Torill og jeg hadde spist mesteparten av hennes tilmålte tid så hun fikk vel et kvarteres tid til å presentere Familysearch - noe hun gjorde på en rask og utmerket måte - på 15 minutter!

Da var denne kvelden over og det virket som deltagerne var fornøyd og dro hjem med litt mer kunnskaper om hvordan man bedriver slektsforsking med ressurser på internett.

Dagen min i går ble ganske lang - først en arbeidsdag på kontoret - så dette kurset.
I dag er det opp tidlig igjen for styremøte i helga - men jeg skal først innom Byarkivet en tur for å se på noen kommunale tellinger for Oslo. Håper jeg finner noe denne gangen også!

Ingen kommentarer: