lørdag 22. desember 2007

Slektsprat og huslige ting i skjønn forening

I dag har det meste av dagen handla om å få stua iorden til jul. Vi kjøpte nye gradiner tidligere i uka som har blitt stående - men i dag tok vi jobben med å få skifta de ut. Det er litt jobb for det dreier seg om 10 høyder - så det er ikke gjort på 5 min. lissom... De måtte strykes over og - må jo få vekk bretter og skrukker. For ikke å snakke om at vinduene m karmer måtte vaskes først!
Resultatet ble veldig bra syns jeg - var litt redd for at stua ville bli endel mørkere men det gikk helt fint :) En utfording å skifte gardiner i trappevinduet - men sånt overlater man til manden i huset ;)

Det måtte også endel andre juleforberedelser til - som å tørke støv/vaske/stryke juleduker. Så imorgen tar vi siste rest!
Skal i grunn bli deilig når jula er her - da er det lissom for seint å "ordne til jul" ;)

Litt DISchat får man jo tid til innimellom all husmoringa - det er alltid noen innom som bare vil slå av en prat eller som har mer faglige spørsmål. I dag kom det en innom som lurte på hva en "Hud" er verd - noe som ofte står omtalt i bygdebøkene om gårdene. Jeg har sett det flere ganger men ikke tenkt noe mer over hva slags verdi det kan være snakk om.

Spørsmålet var nemlig: "I gamle bygdebøker står det skyld 1 hud, 3 huder osv. Hva er det eller hvor mye er det? Altså omkring hvor mye gårdene er verd?"
Jeg visste at dette var en måte å verdsette/taksere gårdene på men har aldri sjekka ut noe mer rundt dette. Antagelig for å finne ut hvor mye skatt som skulle betales.

Jeg har diverse bøker i hylla mi - blant annet Historisk Leksikon. Der står det mye nyttig.
Jeg fant et avsnitt om "Hudlag" som sier endel om hva de ulike skinnene er verd i fht begrepet "Hud" som var et relativt begrep ettersom jeg skjønner. Altså hvor mange saueskinn som ble beregna som 1 hud osv. men - det sto selvfølgelig ikke hva verdien av 1 Hud var - dette var nok avhengig av hvor i landet og hvilken tidsperiode vi snakker om.

Ingen kommentarer: