torsdag 1. mai 2008

60-årsjubilant og slekta!

I går var jeg og gubben, sammen med Anne-Lise og gubben, hos en 60-årsjubilant. Jubilanten var Bjørg (våre gubbers søster). De var en søsken flokk på 6 - slekta deres vet vi selvfølgelig "alt" om.

Jeg lurte veldig på - hva gir man en 60-åring som har alt??
Flott hus og hage, hytte på fjellet...u name it...

Så fikk jeg et tips en dag på DISchat (mitt annet hjem...hehe) fra Borgny. Hun hadde lagd en anetavle til en sådann jubilerende. Og jeg tenkte - midt i blinken!!
Anne-Lise og jeg har jobbet med både vår egen og våre gubbers slekt i flere år - ja det var vel gubbeslekta som starta det hele.

Så visste jeg at NSF har noen prydtavler de selger - 5-generajoners og 7-generasjoners.
Jeg tok en rask sjekk i slektsbasen min og fant ut at den minste av de tavlene hadde vi nok til, 5-gens rund baut! Rigtignok ikke med datoer/årstall på de eldste - men navn hadde vi.

Så var det skrivinga da - tenke tenke... Jeg pleier å si at jeg skriver penest digitalt - håndskriften min er ikke av den peneste. Men så kom jeg på - datteren her, Nina, skriver jo prydelig - og trenger litt kronasje i blandt. Hun er vel ikke så veldig opptatt av slektsforsking - mer litt sånn høflig interessert.
Jeg kunne jo spørre - og jo da...helt iorden!
Så da var det bare å sette igang!

Her er gubbens anetavle
Først gikk jeg gjennom alle navnene på de 5 generasjonene som skulle med - prøvde å oppdatere noen datoer. Deretter lagde jeg en kladd, før Nina kom hit sist helg og starta på skrivinga.
Resultatet ble kjempeflott!!

Jeg lurte litt på hvordan dette ville falle i smak hos jubilanten - men det var helt ubegrunna! Det virka som den falt i god smak - og ble til tider et samtale-emne rundt bordene. Det ble litt snakk om navn og navnetradisjoner - tror at gubben til jubilanten ble ørlittegrann misunnelig!

Den får seg nok en hederlig plass i kjellerstua eller på et gjesterom tenker jeg.

Gratulerer så mye med 60-årsdagen, Bjørg!!

4 kommentarer:

Laila N. Christiansen sa...

jeg vet i hvertfall hvor jeg skal henvende meg for å få skrevet på en slik tavle! Nydelig arbeide firmenning!

Anonym sa...

Slår aldri feil, blir alltid godt mottatt og fører til snakk om slekt i selskapet :)

Borgny

John Ludvigsen sa...

Helt enig med Laila!
Noen av oss andre er fritatt fra jobben med å skrive så pent :-(
Men nå vet vi jo hvem som fikser slike pene tavler!
Heia damene i Holmestrand.

Liv Ofsdal sa...

Hehe - damen som fikset bor i Oslo da, men jeg må si meg enig - resultatet ble flott! Jeg er nok heller ikke en som skal foreta utfylling av slike tavler...

Skal overbringe hilsen til henne jeg ;)