tirsdag 16. desember 2008

Gravminnebasen er super!

Siden jeg er nede for telling for tida så får man gjort litt andre ting enn ellers. Utrulig kjedelig å sitte her med feber/hoste egentlig! Uten å orke no særlig mer enn å sitte eller ligge...jaja

Her en kveld hjalp jeg Hege med noen søketips til Gravminnebasen som er en flott tjeneste hos DIS-Norge. Til denne basen kommer det flere og flere lister hele tida - både med og uten bilder - så følg med følg med!

Hege hadde ikke søkt der enda...så det var virkelig på tide syns jeg! Men vi får vel ikke forlange for mye av disse ferske medlemmene...hehe
Ihvertfall - hun fant blandt annet bestefaren sin - i Oslo - pluss flere andre slektninger.
Og ble nok bittelitt gira for å si de mildt ;)

Et godt søketips går på å søke på kombinasjonen fornavn/fødselsdato - et tips jeg har fått av Laila (tusen takk slektning!!) Dette er spesielt nyttig ved kvinner man ikke vet etternavn på som gift - men kun pikenavnet. Senere kan man søke opp gravstedet med opplysninger om Felt, Rad og Gravnr - og på den måten få opp flere som er gravlagt i samme grav. Kanskje man kun har fornavnet eller etternavnet på ektemannen? Da kan man få hint om hvem denne jenta gifta seg med med datoer og det hele.

Ihvertfall - Hege fant sin farfar der, samt flere andre slektninger. Det ble en sein kveld på henne trur jeg!

Så - jeg tenkte i går - at jeg skulle gjøre det samme! Jeg hadde et navn jeg ville søke på - dattra til min oldefars søster. Jeg hadde kun hennes manns etternavn, ingen datoer på ha - unntatt ca fødselsår. Hun jeg søkte opp hadde jeg mer på - pikenavn og fødselsdato.

I eksempelet mitt ser du hva jeg søkte på.
Her holdt det med hennes fornavn (Ragne) og fødselåret! Og bingo! Der kom damen fram. Og med dette både døds- og begravelsesdato samt gravsted. Ektemannen ligger gravlagt i samme grav så da fikk jeg datoer og navn på han og.

Man er selvfølgelig ikke like heldig hver gang, men her slo det altså til ved første forsøk. men dette skal jeg nok gjøre mer nå - har endel aktuelle jeg kan søke på

Så bruk Gravminner for alt det det er verd! Super tjeneste!

Ingen kommentarer: