onsdag 15. april 2009

Fattighuset i Holmis!

En blogg jeg har vært en ivig "følger" på er "Livet i Fattighuset".

Bildet viser Fattighuset før restaureringen starta (lånte bildet deres litt jeg, Marie)

Dette er et utrolig spennende prosjekt i Holmestrand, fullt av pågangsmot og innsatsvilje!

Huset er nå innflytningsklart - selvom det ikke er helt ferdig.
Men - blir man ferdig noen gang egentlig? Med eget hus er det stadig prosjekter på gang, merker jeg...

Dette med fattighuset starta for 4 år siden med at kommunen lyste det til salgs for kr 1,-.
En symbolsk sum altså, som fant veien til 2 unge mennesker som ville satse litt.

Hovedgrunnen til at jeg fatta interesse for dette prosjektet var da jeg fant Fattighusbloggen og innlegget om at det lå en historisk interesse bak å kjøpe huset. Maries oldeforeldre bodde der rundt år 1900 - tenk å få kjøpe, pusse opp og bo i huset til oldeforeldrene sine!! For meg som er ivrig opptatt av mine røtter fortoner dette seg som en drøm!
Dette høres kanskje litt overromantisk ut - men likevel!

Jeg ser jo på bloggen hvor mye nitidig arbeid dette har vært, mange detaljer er tatt hensyn til som dører og dørklinker foruten mange andre grunnleggende ting som ikke engang syns på et ferdig hus. Ja en hemmelig dør dukka opp underveis og!

Her er et postkort fra 1910 med Fattighuset i bakgrunnen og selvfølgelig slekta på plass foran huset.. Artig å ha!

Her forleden kom jeg over et lite filmklipp som ble gjort for noen uker siden, som du kan se her. Ta en titt inn da vel!

2 kommentarer:

Livet i Fattighuset sa...

Hoho, Liv. Så fint du ha presentert prosjektet vårt. Det er bare å låne bilder! Hilsen Marie

snusmumriken.wordpress.com sa...

Oi. Takk for morsom blogganbefaling

Vennlig hilsen Marthe Glad