fredag 6. august 2010

Frithjof Thorstensen - oppfølging

Dagens tur gikk til Riksarkivet i Oslo i første omgang for å se i Folkemengdens bevegelser om jeg fant han der.
For å få mer inngående informasjon om hva dette er så søk på google, det blir for mye å komme innpå her.

Ihvertfall!! Etter endel leting der fant jeg Frithjofs vielse med sin første hustru (og min grandtante) Gudrun Elevine Olsen! De giftet seg i Vålerenga kirke 4. sept. 1917 og flyttet så til Brogata 5. Fant vielsen i kirkeboka også, noe jeg glatt hadde oversett tidligere...







En annen ting jeg mangla var også sønn nr 2, hvor og når han var døpt og hvor de bodde.
Kirkeboka jeg regner med det står i er ikke avlevert, men her kunne jeg også få nytte av "the source of the day!": Folkemengdens bevegelser. Dåpen står selvfølgelig ikke der siden dette er noe Statens Sentralbyrå førte og ikke kirkens folk, men navn, fødselsdato og bopel fikk jeg - samt foreldrene.

Neste oppgave i "jakten på Frithjof" er å finne vielsen med kone nr 2: Hjørdis Kapara Andreassen, men her må jeg ta adressebøker og kommunale tellinger til hjelp.

Gleder meg allerede til neste arkivbesøk som må bli Byarkivet i Oslo! 
Og jeg frykter at det ikke blir lenge til...hehe

1 kommentar:

Laila N. Christiansen sa...

koselig dag på arkivet i dag, slektning!

Godt jeg er med så alle får hjelp til de riktige kataloger! Blir litt matt. jeg brukte vel minst 2/3 av tiden i dag til å hjelpe skrankepersonalet, samt amerikanere ... jaja koselig da!