fredag 3. september 2010

Gravferdsetaten i Oslo...








...har en søkbar base over Oslos gravminner jeg ikke visste om!
Ikke før i dag da Marianne på kontoret fortalte meg om muligheten.

Hva skal man med enda en søkbar base over gravminner vil sikkert noen tenke...vi har jo den flotte gravminnebasen til DIS-Norge.
Men jo - dette er ikke et enten eller men et både og!

I DIS-Norges gravminnesøk har man mange flere valgmuligheter enn i gravferdsetatens søk.
Men gravferdsetaten har noe DIS-Norge ikke har - man kan nemlig få opp hvor lenge en grav er festet - og det kan jo være nyttig info for å få et hint om når den kan bli slettet.
Dessuten får man opp navn på alle som er gravlagt i samme grav på et søk, fødsels- og dødsdatoer på samtlige pluss gravnummeret som etaten bruker.

Jeg vil vise et eksempel fra egen slekt som tidligere har vært endel omtalt på bloggen min - nemlig sjømannen Frithjof Thorstensen.
Du kan lese om han her og her og faktisk også her og her og til slutt her.
Det ble såpass mange ja...

Ihvertfall - jeg visste jo hvor han var gravlagt og at det var flere i samme grav så jeg gjorde et søk.

Hvordan finner man så denne søkemuligheten?
Litt bortgjemt vil jeg igrunnen si.

Først inn på Gravferdsetatens side (her har jeg jo vært mange ganger...)
Deretter går man denne veien: Bisettelser/begravelser - Seremonier de neste 10 dageneSøk
Før du klikker på Søk får du opp en liste over de neste 10 dagers seremonier.


På denne søkesiden kan man velge et gravsted, eller man kan søke på alle. Jeg søkte på fornavn + etternavn uten tegn mellom i samme felt og voila! ...så fikk jeg opp treffet jeg ønsket som du ser i bildet under.

Og en annen ting - linken jeg får ved treff er permanent sånn at den kan lagres i feks et slektsprogram :)




Kult ikke sant?
Her ser jeg at graven er betalt for til 2022 - og det er jo enda en god stund til.

2 kommentarer:

Anne-Lise sa...

Takk for link til et nyttig sted. Denne har jeg nå lagt til mine bokmerker, og skal benytte meg av senere. Jeg fant forresten "mine" der også i første søk, og den er festet fram til 2014.

Unknown sa...

Takk for det tipset som var ukjent for meg. Nå fant jeg en slektning med en gang som jeg ikke viste om levde eller var død.