søndag 31. oktober 2010

Slektsforskerdagen 2010 med DIS-Vestfold

Her ser vi John som forteller om
slektsforsking generelt - med 53 tilhørere.
 Årets slekstsforskerdag tilbragte jeg for første gang i Vestfold, på Tønsberg og Nøtterøy bibliotek. Vi fikk boltre oss i underetasjen hvor den lokalhistoriske boksamlingen befinner seg. (Vil også nevne at her kan man søke i svenske kirkebøker - gratis!!)

Her var det og en datalab hvor det satt flere som hjalp til med søking, området ved "samfunnsbrønnen" som ble brukt til foredrag og ellers satt vi litt spredt innimellom bokhyller og veillednings-skranke.

Susann på sin stand
 med svensk søkehjelp
Her er det fullt liv med både foredrag og stands - Susann satt med sine kunnskaper om svenske kilder og var som vanlig veldig godt besøk. Her måtte man bare finne seg i og sitte og vente på tur!

Selv satt jeg med DIS-chat oppe pluss at jeg viste fram Legacy. Jeg hjalp også til med søking, det var her det største behovet var. Chatten rakk jeg nesten ikke innom! 

Den artigste funnet jeg gjorde var for en dame som lurte på sine emigranter. Det var flere i familien som hadde lurt på når hennes bestefar dro, hvem han dro sammen med og med hvilken båt. Hun hadde selv vært i USA og sett gravminner etter dem - men ferden over visste hun lite om.

Jeg starta i Digitalarkivets emigrantprotokoll og fant her de rette ganske raskt. Så lenge man har navn, fødselsdato og bosted i Norge klart for seg så går det ofte greit å finne. Likevel - når navnet er Anders Andersen kunne man fort havne i et søk med masse treff. Men her var han altså: Emigrantprotokoll
Med både kone og 3 barn! Ved synet av dette ble damen temmelig rørt - og det skjønner jeg! Det er litt rart å se sine nære slektninger på trykk på denne måten.

Deretter gikk jeg til Ellis Island for å finne dem der. Nå hadde jeg jo utreisedato og navn på de som dro sammen. Og jammen dukket de ikke opp der og!!
Så damen takket og bukket og var kjempefornøyd!

En innmeldingsstand hadde vi og, her ser vi Hennig og Jan Egil klare til å ta imot hordene! Det var stadig folk innom hos dem, kanskje vi fikk noen flere medlemmer til denne artige hobbyen?

Jeg fikk ihvertfall oversendt en til meg som ville reåpne medlemsskapet sitt :)


En liten titt innom datalaben hvor søkehjelpen satt måtte jeg og ta, her sitter Anne-Lise og Rune klare til dyst - det var endel folk innom der og hørte jeg etterpå.

Bibliotekar Trygve som har lokalavdelingen som sitt spesialområde (og som også er slektsforsker) var en god tilrettelegger for oss. Strømkabler! Har du flere? Kan vi flytte bordene sånn? Passord til nettet? Og sikkert mange andre spørsmål - en positiv og blid kar!

Jeg lot meg fortelle at ca 200 personer hadde vært innom - og det syns jeg er veldig bra for det lille fylket Vestfold! En stor fordel vi har mot store fylker er jo at det er lite og tettbygd så avstandene er heller små.

Nok en gang et bra SFD-arrangement!

Ingen kommentarer: