søndag 16. oktober 2011

Verifisering av kilder

Oi - her var det på tide med et nytt innlegg ser jeg!! Når det nærmer seg 1 mnd siden sist - ja da...
Ikke at jeg legger press på meg til daglige innlegg, men jo sjeldnere innleggene kommer jo raskere "dør" en blogg ut. Så får vi se om jeg får til litt hyppigere innlegg utover da :)

Dagens innlegg gjelder slektsforsking og verifisering av kildeopplysninger jeg har funnet på nettsider, det være seg FamilySearch, andres slektsider og registreringer eller søkbare kirkebøker fra Digitalarkivet. Jeg liker nå å se innføringene selv,  i de originale kirkebøkene som ligger som skanna bilder på nett.

Jeg har jo holdt på noen år med dette nå og jobber mer med kvalitetssikring av eksisterende data enn å jakte på nye ting. men litt nytt detter nå stadig inn likevel.

Jeg gjorde et søk i slektsprogrammet mitt Legacy etter de online-kildene jeg har registrert der. Det ble en liste på noen hundre navn, endel av det jeg fikk fram er fra før kirkebøkenes tid så de lar jeg nok ligge, men der det finnes kirkebøker tar jeg en aldri så liten sjekk.

Under ser du en liten del av denne sjekklisten jeg jobber med, her er det meste fra 1700-1800-tallet.


Man kan jo fort tenke at 1700-talls skrift er fullstendig håpløs å tyde, når man har vært borti 1800-1900-talls som nærmest er uleselig.

Men la deg ikke skremme av gammel håndskrift!
Jeg jobber nå mest med første og midtre del av 1700-tallet i Elverums kirkebøker og jeg blir mildt sagt overraska over flott og leselig skrift! Feks en begravelse fra 1760, av Anne Gundersdatter født 1703 på Østerhaug i Elverum (som jeg ikke har funnet dåpen til). Men begravelsen var enkel å finne så lenge jeg visste hvilket år hun døde. Du ser innføringen av begravelsen på bildet under her den 20 April. 



Her får jeg en ytterligere bekreftelse på at det er rett person ved gårdsnavnet Liømoe, pluss alderen hennes ved dødsfallet: 57 år.

Alltig godt å få erstatta kilder fra nettsider av ymse slag med kirkebok-kilder!

1 kommentar:

Laila N. Christiansen sa...

Det er en del felles du kan sjekke og XD

Flink jente det!