torsdag 25. april 2013

Vårens siste møte i DIS-Sande

Anne-Grethe Syvertsen
I går ble det en impulsiv og lite planlagt tur til DIS-Sande, men desto hyggeligere!

DIS-Sande har flyttet møtene sine fra Videregående (som ligger et stykke utenfor sentrum) til Sandetun (som ligger nært sentrum) i Sande, Vestfold. For meg er det et drøyt kvarter med bil, så er jeg der!

Jeg kom til et fint lokale, med trådløst nett selvfølgelig - og en kantine som er ypperlig til å trakte kaffe, en absolutt nødvendighet der DISere møtes :)

Jentene (Anne-Grethe, Inger Lise og Tone) har alt på stell som vanlig, en tar seg av pratinga, en annen tar seg av salgsvarer og den tredje sørger for at vi har kaffe og "biteti" - veldig grei fordeling! Så slipper alle å passe på alt liksom...

Det dukket opp en del folk, både nye fjes og "stamgjester" - sånt er alltid artig. De hadde en liten annonse i lokalavisa på forhånd, derav flere av de nye.

Anne-Grethe åpnet ballet med litt informasjon om Sande-gruppa, litt generelt om smarte nettsteder å oppsøke for leten etter slekt, og Kjell informerte om gravminnefotografering i Sande.

Bilde av de frammøtte i vanskelig fotolys
Ellers ble det å gå litt rundt å hjelpe folk, fikk en ny i gang med slektsprogram, en fikk jeg i gang med skanna kirkebøker pluss at jeg hjalp en med søk etter gamle skip hos Norsk Maritimt Museum.

God stemning var det - og jommen ble det ikke solgt flere DIS-varer og :D

Takk for et hyggelig møte, jenter!!



2 kommentarer:

Greta sa...

Hvor søker du etter gamle skip da? Det vil jeg også lære :-)

Liv Ofsdal sa...

Hei Greta!
Søk etter gamle skip var det lenge siden jeg hadde gjort så jeg måtte lete litt. Tidligere kunne det søkes i Malmsteinsregisteret, men nå er denne basen innlemmet i Norsk Maritimt Museum. Ikke helt godt brukergrensesnitt der syns jeg, men her er direktelink til søkefeltet: http://www.marmuseum.no/?module=Search&action=publicSearch&qroot=142&class=custom_search&templatefolderid=39&qtype=Articles.Article&query=

Jeg har også lagt den som link i teksten til blogginnlegget