fredag 16. august 2013

Byarkivet i Oslo, vel verd et besøk!

Denne uka var det en utflukt til Byarkivet i Oslo som var målet (i tillegg til endel andre ting).

Jeg har for tiden jobbet med en slektstavle ment som en konfirmantgave. Det er jo som det bruker å være, å få fylt ut en slektstavle byr alltid på et eller flere problemer. Alle er ikke like enkle å finne!

Så også her, det viste seg at jeg måtte innom adopsjonsproblematikken.
Etter gjentatte søk i dåpslister i Drammens mange kirkebøker, ble resultatet der null funn. Siden den lille jenta vokste opp i Drammen hos sine adoptivforeldre var det her jeg konsentrerte meg om å lete først.

Da kom det forløsende tipset fra Laila: Sjekk Fødselsstiftelsen Rikshospitalet i Oslo!


Jeg ankom Byarkivet etter først en tur innom DIS-kontoret. Siden jeg nå kun jobber hjemmefra så tar jeg gjerne en sving innom kontoret når anledningen byr seg.

Men så var det Byarkivet da - der hadde Laila allerede ankommet, og alltid hjelpsomme Unn satt i skranken på lesesalen. Da hadde jeg jo den hjelpen jeg kunne ønske meg!

Unn i skranken på Byarkivet - blid og klar til å hjelpe!
Endel av jobben ble gjort hjemme før jeg dro innover, med både sjekk i de landsdekkende tellingene som er på nett og i adressebøker for Oslo som det nå bare kommer fler og fler av hele tiden, under Digitalarkivets paraply. Adressebøker for Oslo

Da var det bare å gjøre seg klar, levere inn lapper med det jeg ville se på og ikke minst finne fram hvite hansker. Sistnevnte er til gratis benyttelse, så det er bare å finne rett størrelse.

  



Hansker og originalmaterilae må til!
Siden adressebøkene nå for det meste er publisert står mikrofilmrommet stort sett tomt, som under her - men det hender fortsatt at folk er innom for å se i adressebøker og tellinger som enda ikke er på nett.


Resultatet ble for min del funn i både  i fødselsmeldinger (sortert på fødselsdato) og kommunale folketellinger for flere år.

Så har du slekt i Oslo så ta turen innom Byarkivet, som ligger i Maridalsveien 3 - rett ved Jakobs kirke. Sjekk gjerne åpningstider og annet på hjemmesiden deres: Byarkivet i Oslo

Takker for god hjelp fra Laila og Unn - dere er gode som gull!








3 kommentarer:

Laila N. Christiansen sa...

Alltid hyggelig å hjelpe, Liv.

Og det å ha kunnskap om forskjellige områder er gull verdt. Alle kan ikke vite alt om alt, men dersom man er villig til å dele og hjelpe, så kan man løse mange gåter. Det viktige for meg er å hjelpe, og å løse.

Liv Ofsdal sa...

Flott å kunne hjelpe, og jeg gjør det gjerne på det jeg kan :D Men setter også stor pris på å motta hjelp!

Maybo sa...

Nyttig informasjon :-)