torsdag 28. november 2013

Lofsdal.net til gjensidig nytte og glede!

Ja faktisk, slektsiden min kan og være til annen nytte enn først antatt!

Forleden fikk jeg en e-post fra Hadsten Lokalarkiv i Danmark som lød:

"Kommentarer: Jeg er ved at indtaste gravpladser/foto for Hadsten sogn/Over Hadsten Kirkegård.
Lovise Charlotte Blichfeldt f. Mûller er død 26. aug. 1874.
Hvis I er interesseret i et digitalt billede af gravstenen kan i bede om et. Det er gratis.
Venlig hilsen arkivleder XX"


Og selvfølgelig ville jeg ha bilde av gravstenen! Og virkelig - den var absolutt ikke lett å tyde nei!



For den drevne bildebehandler lar sikkert dette bildet seg behandle til det bedre.

At min slektside kunne være til nytte for arkivene hadde jeg nok ikke tenkt meg da jeg opprettet denne siden.
Jeg takket pent for henvendelsen og nysgjerrig som jeg er måtte jeg jo spørre om hvordan hun fant fram til siden min. Joda - Hadsten Lokalarkiv jobber med å taste inn tekst fra gravstener og legger også ut bilder av dem (som DIS-Norge også gjør med sin Gravminneside). Hun slet med å tyde et navn der så hun googlet ektemannens navn, Frands Blichfeldt, og fikk treff på min nettside!

Samtidig som hun fikk hjelp til å tyde gravstenen fikk jeg dødsdatoer jeg ellers ikke ville funnet.

Jeg gikk så igang med å prøve søkemotoren på Hadsten Lokalarkivs gravsteder, på navnet Blichfeldt som jeg vet det er endel av der. Jeg fikk fram 3 treff på Sct. Pauls kirkegård, som sikkert er i slekta - men som jeg ikke enda har i basen. Disse gravstenene var av mye nyere dato og bildene var kjempeflotte - se bare her:


Det blir nok flere turer innom dette lokalarkivets nettsider!


5 kommentarer:

Anne-Grethe Syvertsen sa...

Artig :) Men så fin søkemotor som "Gravminner i Norge" har de ikke ;)

TilFedrene sa...

Så fint å høre om andre som har fått respons på slektsiden sin. Ser at du har lagt ned mye jobb på TNG- siden din.

Liv Ofsdal sa...

Anne-Grethe: Er enig i det, men så er dette et lokalt arkiv mens DIS-Norge er en stor organisasjon ;) Setter pris på alle små drypp jeg!

TilFedre: Takk skal du ha! Ja det blir dette som blir mitt største fokus på fritiden, innrømmer det :) La til bloggen din på min bloggliste jeg - flott blogg!

TilFedrene sa...

Takk for at du synes bloggen min er flott. Jeg liker å lese din blogg også. Derfor har jeg lagt den på min bloggliste slik at flere skal få glede av den.

Liv Ofsdal sa...

Takk skal du ha! :) Vi trenger flere slektsblogger i dette miljøet!