søndag 17. november 2013

Slekta langt nord - i Hammerfest - oppfølger!

Som en oppfølger på innlegget mitt fra mai 2013 om slekt i Hammerfest kommer det her en oppfølger.
Jeg måtte jo lete etter resten av "flokken"!


I mitt forrige innlegg skrev jeg at jeg måtte jobbe mer med søskenflokken - altså hvor ungene til Ole Christian Doxrud og Henriette Dorthea Blichfeldt var født.

Ole Christian og Henriette Dorthea bosatte seg jo i Hammerfest som det tidligere innlegget mitt viser til.
Ole Christian Doxrud døde i Bergen i 1864 (hvor han var overtoldbetjent fra 1859) mens Henrietta Dorthea Blichfeldt etter dette reiste tilbake til Hammerfest og bosatte seg hos datteren Helene Margrethe.
Henriette døde så i Hammerfest i 1867.

Deres 2 første barn; Helene Margrethe Elisabeth og Hans Olai ble født i Oslo. Deretter reiste de til Hammerfest og fikk 4 døtre der: Ingeborg Marie f. 1825, Christiane Dorthea f. 1828, Elise Valentine f. 1830 og Hendrikka Olava f. 1832.

I Folketelling 1865 finner jeg ut at Hans Olais hustru Sørine bor på Måsøy i Finnmark som enke med tre av deres felles barn. De fikk ikke mindre enn 9 barn født i perioden 1851-1863 - alle født nordpå.
De 5 første i Hammerfest, 2 i Tromsø og de 2 siste på Måsøy.

Det som hjalp meg til å finne hele denne store ungeflokken var en tur innom Tromsø bibliotek ved vår tur nummer 2 til denne flotte byen. Jeg var ute etter om det fantes slekthistorie fra Måsøy, og fikk utlevert bind 1 av Norges slektsleksikon fra Finnmark fylke (ikke digitalt enda), Måsøy kommune N 2018. 


På side 226 der fant jeg famile nr 0387; Handelsmann Hans Olai Doxrud og hans familie. Der var de listet opp med fødselsdatoer, dåpsdatoer, konfirmasjonsdatoer og vielsedato! Så da var det enkelt å plukke fra kirkebøkene. På denne oversikten er ikke de to eldste barna med, ei heller 2 barn som døde som veldig små, et dødfødt og en som døde 2 mnd. gammel.

Det var og henvisning til Sørines 2. ekteskap der, hvor hun fikk en sønn til.


2 kommentarer:

Greta sa...

Nå er det like før du finner ut at vi er i slekt, det hadde vært bra artig :-)

Liv Ofsdal sa...

Hehe - ja se det du Greta - kanskje vi treffes et sted på slektsveien! :)