onsdag 3. desember 2014

Julegave fra Folkeakademiet i Drammen...

...var en Sivle-forestilling med musikk og diktopplesning (i regi av Folkeakademiet i Drammen).

Spent tok jeg en tur til Drammenbiblioteket for å få med meg forestillingen Før sola snur.
Jeg tenkte litt på hva jeg kjente ved Per Sivle på turen til Drammen men kom egentlig ikke på noe (skammelig, jeg vet!)
Men da jeg kom til bibloteket og så på et ark med tekster så så jeg at her var det flere kjente skatter!

De som opptro var  Erling Aksdal på piano, John Pål Indreberg på saxofon og Ragnhild Vannebo med sang og opplesing, kjempegode musikere og ikke minst oppleser!

Vi ble med på to av sangene - disse var helt klart kjente!
Den fyrste songen, som starter sånn:
Den fyrste song eg høyra fekk var mor sin song ved vogga
så var det:
Lerka, som starter slik:
Og vesle lerka, ho hev det so

Disse sangene husker jeg jo fra min skoletid på tidlig 60-tall!

Så var det Per Sivle da, som ble født i Aurland i 1857 og døde i Drammen i 1904, gravlagt på Sundhaugen kirkegård, sto det i programmet.
Og - da våknet slektsforskeren i meg!!

Hvor i all verden er/var Sundhaugen kirkegård i Drammen? Aldri hørt!
Og jeg som har slektsforsket endel i Drammen - dette måtte jeg bare finne ut av!

Hjem og google litt, som bragte meg til Strømsgodset kirke, faktisk.
Jeg leser på wikipedia at Kirken ligger på Sundhaugen på sydsiden av Drammenselvens nedre løp.

Derfra var veien kort til å finne litt kilder om dikteren - her er det jeg fant på relativt kort tid:

Per Sivles dåp i Aurland, Sogn og Fjordane. Er temmelig sikker på at det er linje nr 23 Peder, siden hans far har samme navn som i vielsen.

Per Sivles ekteskap i Laksevåg, Hordaland

Per Sivle med hustru Wenche og datter Sussi i folketelling 1900 for Drammen, bosatt i Øvre Storgate 61

Per Sivles begravelse på Strømsgodset kirkegård.
Bildet av gravminnet fant jeg på DIS-Norges gravminneside




Ingen kommentarer: