fredag 23. oktober 2015

Hebraisk i norske kirkebøker?

Ja, det oppdaget jeg faktisk i en kirkebok fra Ofoten! Ihvertfall ser det sånn ut for meg!

Jeg leter etter en som heter Agun Hansdatter og som i følge vielsen skal være født ca 1894. Nr 14 her (bildene er klikkbare for å få opp større):

Vielse Evenes 1821, nr 14

Så ville jeg finne dåpen hennes, det var her jeg støtte på dette hebraiske, eller hva det er. Regner ikke med at jeg kjenner noen som kan det skriftspråket?

Her er dåpen jeg tenker på - markert med rød pil:

Dåp Evenes 1794  nr 7

...så bladde jeg videre for å se om jeg fant flere - fant et par til ja!

Nr 17

Nr 32

Har aldri sett noe lignende før! Noen andre har kanskje sett det?


7 kommentarer:

Kirsti Arctander sa...

Dette har jeg sett mange ganger før og ikke tenkt over at det var spesielt. Jeg bruker kirkebøkene fra Ofoten mye. Nå fant jeg dåpen til barn nr 2 under det første innlegget ditt, hun var barnebarn av min 4xtippoldefar.

Liv Ofsdal sa...

Syns du ikke det er spesielt at enkelte dåpsnavn skrives på den måten?
Kanskje det er mest vanlig i Ofoten?
Men hvorfor gjorde presten dette? Var det kun de uægte barna som fikk denne innføringen?

Dette har jeg aldri sett andre steder, og jeg har tråla endel kirkebøker!

Gro sa...

På det nederste bildet står det samme på hebraisk på norsk under. Iicabod. Jeg tror det er et navn. På nest nederste bildet står idet Israel. På bildet over der igjen tror jeg der står Hagar (eller Hagra, den siste A-en står litt skjevt, men jeg tror den skal være mellom g og r). R og D kan se litt like ut så det kan muligens være Hagad, men Hagar er jo et bibelsk navn så jeg tror helst det er en R.

Liv Ofsdal sa...

Takk for svar! Fikk det samme svaret på Facebook, Hagar. Det er ihvertfall ikke et navn jeg kjenner igjen. Betyr det noe? Mange norske navn har jo ulike betydninger

Gro sa...

Det er et bibelsk navn. Hagar var trellkvinnen til Sara, og Abraham fikk sønnen Ismael med henne. Før han fikk Isak med Sara.

Unknown sa...

Har fått bekreftet at det er hebraisk, og på dåpen står det Hagar, som er et kvinnenavn.
I neste dokument står det bare Israel, og på siste Ikabod som det er skrevet under.

Unknown sa...

Fikk en tilleggskommentar på det siste navnet: Just a side note: I find it EXTREMELY strange that someone is named "Ikabod". The name means "DISHONOR" or "disgrace". The source of the name is 1 Samuel 4:19-22. So either the priest was making a really bad joke, or the parents were REALLY weird.