søndag 30. mai 2010

En tur til Eidsfoss

I dag tok vi middag på Eidsfoss Kro!
Eidsfoss som er denne lille kroken helt nordvest i Vestfold i sørenden av Eikern.
Et alldeles nydelig sted med masse kultur og andre severdigheter.






Jeg finner dette på på websiden http://www.eidsfoss.no/opplev.html


Eidsfoss - "Verdens minste by" - med sine fire gater ligger som i 1697 fortsatt midt i skauen på eidet mellom Eikern og Bergsvannet, er avRiksantikvaren definert som «en unik industrihistorisk enhet» , og i fylkesplanen som et «Røros i Vestfold.»

I andre enden av Eikern, som er to mil lang, ligger den erverdige herregården Fossesholm - Norges største på 1500- tallet og 25 000 besøkende hvert år. Fra og med 1997 blir det organisert båtturisttrafikkpå Eikern mellom Vestfossen/Fossesholm og Gamle Eidsfoss.


Men altså - det var Gamle Eidsfoss Kro som var dagens mål, her i dette gamle lokalet har de nydelige middager! Og det var vi ikke de eneste som syns - folk strømma på i eninga.

Det ble laks på meg og kjøttkaker på gubben, begge deler har en veldig hjemmelaget smak. Skikkelig jummi!

Inne bærer det og preg av gammelt, det er som å sitte i ei gammal stue med søte gardiner, trebord og tømmervegger.

Eidsfoss er og i besittelse av en skikkelig gammel butikk, det står faktisk skilt over døra som sier "Norges eldste Lanhandleri", etabl. i 1868.

Den har vært stengt i flere år nå, men er nylig gjenåpnet. Virkelig flott at noen tør å satse med såpass lite kundegrunnlag som det tross alt er her, men om sommeren syder det jo av folk så da går det sikkert rundt :)

4 kommentarer:

Livet i Fattighuset sa...

Så fine bilder! Jeg var på Eidsfoss i bryllup i helgen og har vært guide der en sommer for maaange år siden. Dette er virkelig en unik perle!

Vel verdt å reise til igjen og igjen...

MArie

http://eriksenslekt.blogspot.com/ sa...

Hei. Eidsfoss er et herlig sted. Har vært der et par ganger for å lete etter en av mine aner Erik Carlsson Staalhandske som ifølge Vigerust kom til Eidfoss i 1718. Han var hammersmed og kom fra Sverige. Det er alt jeg vet. Vet du om et sted hvor jeg kan lete etter ansattelister eller lignende fra jernverktet. Står helt fast her.
Kommer nok til å reise dit igjen. Elsker å rusle rundt på dette stedet

Liv Ofsdal sa...

Absolutt enig Marie, det er ikke så altfor mange år siden jeg "oppdaga" Eidsfoss, men nå har jeg falt pladask...hehe

Else Marie: Det beste tips jeg kan gi deg er å kontakte Statsarkivet i Kongsberg, regner med de sitter på lister av ansatte på jernverket. Jeg har egentlig ingen erfaring med Eidsfoss i slektsammenheng, men Statsarkivet burde ha litt informasjon.
Lykke til!

http://eriksenslekt.blogspot.com/ sa...

Det skal jeg gjøre. Takk og god sommer