tirsdag 19. juni 2018

Jubler litt i dag jeg!! Juhuu!!

Vil rette en stor takk til de som er med på transkribering av kirkebøker! 😀👏💖

Saken er den at min mor hadde en bror som døde som liten som jeg ikke har funnet ut av, før i dag! Jeg har tenkt og tenkt og leita og leita i sannsynlige og usannsynlige kirkebøker i årevis, men neida - ingen treff...

Inntil jeg i dag fant ut at jeg ville gjøre et landssøk hos Digitalarkivet på Døde og begravde - i de transkriberte og dermed søkbare kirkebøkene.

Litt bakgrunn for hvorfor det ikke var så enkelt å kalkulere seg fram til hvor familien kunne befinne seg:

Mine besteforeldre Anders Juul og Brynhild Blichfeldt (f. Larsen) var lærere og i 1920-åra var det ikke flust med jobber, så de måtte flytte endel rundt for å finne jobb. Anders var i tillegg agronom så han kunne også brødfø familien på gårder.

Barna deres:

  • Fredrik født i 1917 i Eidskog. De bodde og jobbet på Matrand skole.
  • Sveinung født i 1918 i Vestre Toten. Brynhild jobbet på Elton skole.
  • Astri  født 1919 i Gjesdal, Rogaland (min mor). De bodde og jobbet på skolen i Frafjord.
  • Åse født 1922 i Modum. De bodde og jobbet på Flattum skole.

Så her var det snakk om mye flytting med småbarn!

Tilbake til funnet jeg gjorde i dag, her: 

Der ser jeg jo når og hvor Sveinung ble født og døde. Jeg iler til kirkeboka, og her fant jeg fort fram til innføringer til både dåp og begravelse.
Stor lykke for en ihuga slektsforsker!! 😀👌😎😍

Her er dåpen:


...og begravelsen


Totens bygdebok. 2(1953) side 517 ser jeg at min mormor Brynhild jobbet på Elton skole fra 19. juli 1917 til våren 1919. Man kan jo selv se for seg hvor strevsomt det må ha vært med en liten sønn samt en sønn til som døde av spanskesyken i tillegg til å ivareta lærergjerningen.
Et år senere bodde de så i Rogaland hvor min mor ble født.

Ikke visste jeg at de også hadde bodd på Toten!

Ingen kommentarer: