Legacy

Under her vil du finne tips til slektsprogrammet Legacy - versjon 9

Oppdatert 29.07.2018


Hvordan kan man ha nytte av kildeutklippstavlen?

Jeg har nå brukt Legacy i flere år og har sett denne muligheten (i hvertfall på de 2 siste versjonene), men har aldri satt meg inn i hvordan den fungerer. Det har jeg nå, ihvertfall delvis, jeg har funnet en måte den har bruksverdi for meg på. Det gjelder spesielt hvis man i en periode jobber mye med kilder innenfor samme område.

Det finnes sikkert flere måter å bruke dette på, jeg viser bare det jeg har god nytte av nå.

Man kan altså lagre opptil 10 kilder for å få rask tilgang til dem.

Skal vise et eksempel


Jeg har nå nettopp funnet begravelsen til Christian Johannessen som vist på bildet under og lagt på kilde til dødsfall og begravelse.
Det kan jeg raskt se fordi de hendelsene jeg har kilde på har rød ledetekst:


Når jeg legger på kilder bruker jeg kopifunksjonen sånn at jeg slipper å skrive inn alle detaljer på nytt ved gjenbruk. Men det er ikke den kilden jeg skal bruke i dåpen. Derfor har jeg fra før lagret kirkeboken hvor dåpen er i!

Her er fremgangsmåten:
  • Klikk på ikonet for kilder (ser ut som 3 bøker)
  • Åpne kildeutklippstavle (den lille blå trekanten som vist under)

Her ser jeg den kilden jeg brukte sist og som jeg har i kopiminnet.
Tidligere har jeg lagret noen kilder som jeg bruker endel for tiden - disse finner jeg ved å klikke på "Last inn henvisninger fra disk", nederst i skjermbildet.

Der finner jeg den jeg er ute etter som jeg har lagra som "Hof MINI 1-3"

Når den kilden jeg vil bruke er lasta inn bruker jeg den til den hendelsen jeg velger, det eneste jeg trenger å gjøre er å endre detaljene på kildeinnføringen.

Har jeg en kilde i minnet jeg ønsker å lagre til senere bruk klikker jeg på "Lagre henvisninger til disk" (nederst til høyre)

Som du ser er det plass til inntil 10 lagrede kilder på kildeutklippstavlen!

Prøv da vel!Legge inn kilder i kilderegisteret, avansert kildeskriver

Skal du legge inn en kirkebok kan du gjøre følgende:
Jeg lager ny kilde for hver kirkebok, da sparer jeg meg for å legge inn mye detaljer hver gang jeg bruker samme kilde.

For å legge til kilder henter du først opp personen du jobber med, klikk deretter på symbolet med bøker som pilen under viser til.
Om du har lagt til noen kilder vil du se de der.


Skal du legge til en ny kilde klikker du på  "Legg til ny kilde" som pilen over viser.
Da vil du få opp bildet under, her må det gjøres noen valg.

For å legg til en kilde fra en kirkebok velger du (dette er dessverre kun på engelsk):
  1. Church record books
  2. Ingen valg her
  3. Online images
Klikk så på "Gå til trinn 2" som du ser med rød tekst



Fyll så ut skjemaet som vist under.


Så velger man denne til den personen og hendelsen det gjelder, da får du opp detaljinfo:


Så legger jeg til Brukslenke til sidevisning fra kirkeboken under arkfanen Tekst/Kommentarer. Den blir ikke klikkbar i nåværende versjon av Legacy, men den er grei å ha. Det går fint å legge den til så den blir klikkbar, men for meg er det litt tungvint.



Hvordan er det best å lage kilder i Legacy med ny løsning? Jeg vil komme med noen tips her for hvordan dette kan gjøres i avansert kildesystem i Legacy. Dette vil enkelt kunne overføres til enkelt kildesysten, for de som bruker det.

Så langt er det det skanna tinglysningsmaterlialet og kirkebøkene som er på plass i det nye søkesystemet til Digitalarkivet - jeg vil her ta for meg kirkebøkene.

Med de nye nettsidene til Arkivverket er det litt annen vei til kirkebøkene enn tidligere, dette viser jeg ikke her. Når du kommer til det skanna arkivet for kirkebøker klikker du på Kirkebøker og Bla i kirkebøker fra Norge.

Da kommer du til et bilde med flere søkefelt, her velger jeg Vestfold på fylke og Botne kirkebøker på Arkiv. Så må det klikkes på Søk for å få opp alle kirkebøker i Botne. Det er mulig å inn flere valg for å begrense søket - f.eks. kirkeboktype og til/fra-år. Klikk så på Søk.

Så er det å velge årstallet du vil starte på under den handlingen du ønsker, og bla ved hjelp av pilene oppe til høyre i skjermbildene. Men så var det kildene da. For å legge til en ny kilde klikker jeg på ikonet vist med pil på bildet under - da kopierer du kilden som tekst og kan lime det inn i Legacy.

Kilden kan da se sånn ut:
SAKO, Botne kirkebøker, Ministerialbok nr. I 5, 1814-1836, s. 34-35
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070402680435


Den øverste linjen bruker jeg som navn på kilden (minus SAKO og sidetall) på denne måten:
Linjen under bruker jeg i den detaljerte kilden.


Enkel kildeskriver:







Avansert kildeskriver:







For å få tak i linken til akkurat den kilden og siden du er på bruker du Brukslenke for sidevisning
Den kan du enten få tak i ved å bruke eksempelet over, eller klikke på lenkesymbolet øverst til høyre og kopiere linken derfra. Så er det bare å ta med detaljer som navn, side og nr i kildedetaljer, som ved bruk av den gamle løsningen.

For å vise hvordan jeg lager en kirkebok-kilde i avansert kildesystem i Legacy legger jeg ut et par bilder under her.
Men her må man selv velge en metode man selv er mest forstrolig med. 


Lykke til!!

Sentral kilde av kirkebok:



Detaljert kilde av kirkebok (linken legger jeg på fanen Tekst/Kommentarer):









Anetre fra Legacy

Når jeg jobber med slekt både privat og til oppdrag bruker jeg slektsprogrammet Legacy. Fra Legacy kan jeg generere flere typer charts/diagrammer, men det treet jeg bruker mest er nok halvsirkelen. Der kan man selv velge hvor mange generasjoner som skal vises. Jeg velger oftest å ta med 6 generasjoner, siden det passer med den flotte prydtavlen til NSF som jeg ofte bruker til håndutfylling.

Se eksempel under her (utydelig å lese som bilde):


Denne tavlen er også fin å hente opp for å se hvor jeg mangler opplysninger og må jobbe mer.


Et annet eksempel er timeglass:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Importere lister

Dette er nok mer rettet mot de som har holdt på en stund og som ønsker å importere feks kilder fra en familefil til en annen. Dette er et behov jeg fikk etter at jeg begynte med slektsoppdrag, og ville bruke kilder som jeg hadde i en annen familiefil.
Det er flere lister som med fordel kan importeres, alt etter behov.

Det jeg gjør er følgende (når jeg lager ny familiefil jeg vil importere lister til):
  • Opprette en ny familiefil
  • Velg et filnavn og plassering på den nye familiefilen
  • Skriv gjerne inn et par navn, importer en gedcom-fil eller la familiefilen være tom
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhl_By2ge-QNglx7F7zD6UJTZoX2r_QZzioV8IrAPGzCFl0dcny-a3MyQRHNMAa6uefL4SKBELSBDbFBqr7Pa-ReXeDGvjIqfXaQv_mpYxTBri-KZvQGLP_oaB2C8O8du7YWA-E6TJzFxwd/s1600/Sentraltregister.jpg

  • Velg Kilde fra mappen med sentrale registre
  • Fra Sentralt kilderegister klikker du på knappen Valg på høyre side
  • Klikk på Importer lister



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjF6UnVZ4m5FLRq_DZxkSx6JI-DY1qdVe77AnZKsnnp5ZcC-5aAvts0p0QoY6en2Lz-klLEhG-wB-fXDLr1_3g3yAVtmjgiT7hERK9e9Tc-uxRE78PjAeaR1evFqo5naj7xzr6LAbrqkVHW/s1600/Importer+lister.jpg

Du vil da få opp et nytt vindu hvor valgene gjøres fra:

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh8dhkRYqF8gd0a5aReBEPmd3iJhMA4wwEEiEgog4_QWdh_QAkBTFWDRx4hlrGmp3fZe3KJLSIwFwu_MXTVkqRbuLvZR2lFYskHUpJZlx36hOmLnRmyQWWfeCF3NtNjN4LQ7LmquHXfFzwi/s1600/Importer+lister+detaljer.jpg
  •  Velg en familiefil du vil importere lister fra
  • Velg så de listene du vil importere (hak av for dine valg)
Jeg har med fordel brukt denne metoden på å importere Hovedkilder, Steder og Etternavn - og dette har spart meg for mye arbeid! Spesielt liste over Hovedkilder, som det tar endel tid å registrere.

Så takk for tipset Laila!!

 Kilder i Legacy

I Legacy er det to måter å lage kilder på:
  • Enkel kildeskriver
  • Avansert kildeskriver
For oss som har brukt Legacy i flere år er det den enkle kildeskriveren som er mest kjent og den jeg har holdt meg til hele veien. Jeg har rett og slett ikke tatt meg tid til å lære meg denne nye!
Men nå i det siste fant jeg ut at det er jo bare å hoppe i det! Så med veldig god starthjelp av Laila har jeg funnet min måte å gjøre dette på.

Når man installerer Legacy nå er det den avanserte kildeskriveren som står som standard, selv om det er enkelt å bytte til den enkle varianten var det for dumt å ikke kunne den avanserte.
Derfor vil jeg her vise hvordan jeg gjør det.

Det jeg syns er veldig dumt er at den avanserte kildeskriveren ikke fullt ut er oversatt til norsk - så her blir man litt språkforvirra - men det får stå sin prøve!

Jeg vil først vise hvor du endrer hvilken type kildeskriver du skal bruke.
Da går du på menylinja øverst og velger Valg og deretter Skreddersy



Skreddersy velger du pkt 7 Kilder og der pkt 7.1, velg der det kildesystemet du ønsker å bruke

Avansert kildesystem
Når du skal legge til en ny kilde må du først velge hva slags type kilde du skal bruke.
Legg merke til at her kan du faktisk velge om du vil bruke enkelt kildesystem!

Men la oss si at vi skal legge til en kirkebok - da må du velge Church records  i listen du får opp.
Deretter må du gjøre noen flere valg, se bildet under:


Klikk på Gå til trinn 2

Øverst skriver du inn sånn du vil ha det i ditt kilderegister, dette kommer ikke ut på noen rapport. Jeg har valgt å skrive kommunens/sognets navn først sånn at alle kilder jeg har fra samme sted sorteres under hverandre.

På dette bildet er det altså selve kilden som skal registreres, ikke detaljene for det funnet du har gjort - det kommer senere.

Under her ser du et eksempel på hvordan jeg har fylt ut trinn 2


Dette var selv hovedkilden. Du syns kanskje det blir mye tasting, men du kommer fort inn i det!
Dessuten føler jeg nok dette blir mer riktig måte å lage kilder på

Så kan vi se på detaljene. Når hovedkilden er slik du ønsker å ha den så velger du denne, da åpner det seg et nytt vindu hvor detaljene for kilden skal tastes inn, feks om det er dåp, vielse osv.

Title: Der skriver jeg inn hva slags kirkelig handling det er og for hvilket år.
Item of interest: Her skriver jeg inn navnet på den det gjelder, samt side og nr i kirkeboka
Date Accessed: Så tar jeg med datoen for når kilden er registrert

Da blir det sånn:



Jeg tar også med den permanente linken til kirkeboka, denne legger jeg på arkfanen Tekst/Kommentar på detaljvisningen.

Legg merke til det som står på høyre side under Fotnote/Sluttnote - det er sånn kilden blir i rapporter.





søndag 22. februar 2015

Hurtigtaster og kopiering i Legacy

Legacy har et rikt utvalg av hurtigtaster, her skal jeg komme inn på de jeg bruker mest.
Jeg vil også nevne muligheten for å kopiere hendelser og kilder, noe som er veldig tidsbesparende!

Det kan nok være lurt å lære seg noen få hurtigtaster i første omgang, så kan du innføre flere etterhvert.

For å finne ut hvilke hurtigtaster som gjelder i Legacy går du til Hjelpeindeksen og søker på Hurtigtaster.

De mest brukte tastene på tastaturet brukt som hurtigtaster er F(funksjons)-tastene, som du finner helt øverst på tastaturet. Disse er satt opp til å virke på samme måte i flere windows-program, f.eks F1 som åpner hjelpefilen i det programmet du har oppe. I Legacy for du opp hjelpeindeks utfra det bildet du har aktivt oppe.

Den første jeg lærte meg var F9-tasten, for å kopiere sist lagrede inntasting i et felt. Denne funksjonen kan brukes i vinduene personinformasjon og ekteskapsinformasjon. Dette er spesielt nyttig hvis du f.eks. jobber med en barnerik familie enten i kirkebøker eller folketellinger. Da er det bare å trykke F9-tasten i stedsfeltet, der hvor det er samme stedsnavn. Dette gjelder også de andre feltene som navn og dato, men her er det ikke like aktuelt.

Andre nyttige hurtigtaster kan være:

F4 åpner kildevinduet fra familieoversikten, anetavleoversikten, personinformasjon, ekteskapsinformasjon og notater.

F5 åpner notatfeltet fra familieoversikten, anetavleoversikten, personinformasjon og ekteskapsinformasjon.

Se hjelpeindeksen for bruk av flere F-taster og andre hurtigtaster.

Å kunne kopiere en hendelse eller/og kilde er også veldig nyttig - og ikke minst tidsbesparende!
Prøv deg litt fram - du vil garantert merke at dette er tidsbesparende når du venner deg til det!

Her vil jeg ta utgangspunkt i et ektepar som har en folketelling jeg vil kopiere. Nå har Legacy kommet med muligheten til å dele hendelser, men det kan være greit å vite om denne kopifunksjonen likevel.


På bildet over har jeg en folketelling jeg vil dele med andre slektninger. Dette kan enkelt gjøres ved å klikke på kopiknappen (rød pil)  - gå så til den personen det skal deles med og klikk på liminn-knappen (grønn pil). Disse knappene vil du kjenne igjen på mange bilder, både på hendelser og kilder.

Det med å dele hendelser vil jeg komme tilbake til i et senere innlegg.
fredag 28. november 2014

Problemliste i Legacy


Det første du bør gjøre ved en nyinnstallert Legacy er å gå igjennom oppsettet for hva du anser som problem/feil i registreringen din. Legacy har muligheten med å søke opp en problemliste man kan gå igjennom, Mulige problem, som du finner under Verktøy på menylinja.


Da jeg importerte min base inn i Legacy 8 som jeg innstallerte for et år siden fikk jeg nesten sjokk - det var mange røde punkter overalt!
Se eksempelet under:


På eksempelet mitt er det røde punktet på Andreas der fordi han er født for kort tid etter at foreldrene giftet seg. Javel? Har mange uekte barn i basen og jeg - det er ikke feil for det!

De 2 andre punktene er fordi Edvard og Emilie er født med for lang avstand - ja her er det mye å rydde opp i skjønte jeg! Ved å holde musepila på et rødt punkt får man opp grunnen til varselet - se eksempelet under - dette fikk jeg fram på rødt punkt etter Andreas:


Som du ser er det flere valg: Du kan utelate problemet på personen, eller du kan endre problemoppsettet.

Jeg vil foreslå å gå inn i problemoppsettet og gå igjennom det sånn at promlista man kan søke opp ikke blir altfor lang. Problem som Barn født før foreldrenes ekteskap og Begravelsesdato mer enn 30 år etter død ville jeg ikke ha med.

Du må selv gå igjennom oppsettet for å gjøre de valgene som passer for deg, jeg viser kun mine valg - dette er det ingen fasit på.

Jeg viser et par eksempler under her på sånn jeg har satt det opp.

Advarsler


Mellomrom


Når oppsettet er gjort sånn du ønsker det og du har endel personer i basen din kan du lage en problemliste. Det gjør fra samme side som du setter opp dette, til høyre klikker du på Lag problemliste.
Vær oppmerksom på at har du en stor base tar dette litt tid - det er mye som skal søkes igjennom!

Du vil så få opp en liste som du kan skrive ut eller lagre som pdf.

Lykke til!!  

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
fredag 14. november 2014

Fargeoppsett i Legacy

Jeg vil her vise hvordan man endrer fargeoppsett i Legacy. Det kan være greit å personalisere programmet sånn at det er sånn du trives best med. For meg er det viktig at jeg har farger jeg syns er behagelige å se på, i tillegg til at synet mitt trives best med å ha litt kontraster i bildet.

Som standard ser hovedbildet sånn ut:


Nå er kontrastene der forsåvidt greie, men jeg kunne tenke meg litt andre farger.

Det er to måter å gjøre dette på:
  1. endre farger manuelt der du vil ha de - enten på skrift, bakgrunn eller i bokser 
  2. hente inn en fargemal som har et fast oppsett på alle farger.
Det siste er det enkleste og er sånn jeg har valgt å gjøre det.

For å hente en fargemal velger du enten knappen Sett fargerhvis du har den i knappemenyen, eller du kan gå i filmenyen til Valg, klikk der på Endre farger.

Du vil da få opp en boks som ser sånn ut:


Den øverste er metode 1, mens jeg har valgt å bruke metode 2.

Klikk på alternativt fargeoppsett og du vil kunne velge mellom endel fargemaler.

Den jeg har valgt heter orange tab, men her vil jeg råde deg til å hente inn de forskjellige og prøve deg litt fram.

Er nå dette så viktig å endre på? Ikke i det hele tatt! Men jeg syns det er greit med et fargesett som er behagelig å se på, vi bruker tross alt noen timer på å ha dette skjermbildet foran oss. Prøv deg litt fram hvis du vil ha andre farger enn standard oppsett - det er mange muligheter!

Min hovedside ser nå sånn ut:




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
søndag 28. september 2014

Legacy 8 og delte hendelser

Som bruker av slektsprogrammet Legacy, og ikke minst som fadder av programmet og snart kursholder, jobber jeg med å sette meg inn i ulike funksjoner i programmet.

Det kom ut en ny versjon av Legacy for et knapt år siden - så da ble det endel nytt å sette seg inn, mange forbedringer men også ting som ikke virket like "ferdig". Endel har kommet ut i nye småversjoner - så nå syns jeg det virker bra!

En ny ting som har vært savnet og etterspurt lenge er å dele hendelser. Dette kan brukes til flere ting, men jeg har så langt konsentrert meg om å dele dåpshendelser med de som var faddere i dåpen.
Tidligere la jeg inn faddere i et notatfelt - men å dele hendelsen er mye bedre syns jeg!
Utfordringen blir å finne ut hvem av alle mine Ole Olsen som var fadder riktignok, men stort sett skjønner man hvem som er fadder.

Det er to måter å hente inn navn på, enten å hente fra navnelisten som man allerede har i slektsbasen, eller å taste inn et nytt navn. På det siste valget kunne jeg nok tenkt meg muligheten til å taste inn mer opplysninger enn bare et navn - men vi får håpe det kommer i en senere oppdatering.

En ting jeg la merke til, og som irriterte meg litt når først denne funksjonen var på plass, var hendelsesdefinisjonen. Med det mener jeg hvordan denne delte hendelsen så ut i en rapport.
Et eksempel viste setningen sånn:

"[HanHunFørste] var [en] Fadder til Dåp til Asbjørn Kristoffersen 21 Apr 1918.Rikshospitalet, Fødselsstiftelsen, Oslo"

Den setningen er jo helt på viddene! 


Så jeg leita endel etter hvor i all verden jeg kunne finne ut hvordan dette kunne redigeres globalt, slik som andre hendelser kan.

Og i går fant jeg ut - jippi!!


Der jeg fant denne muligheten var ikke å gå til sentralt hendelsesregister (hvor jeg ville forvente å finne det), men jeg måtte inn der jeg delte hendelsen og velge definer rolle.

Jeg måtte altså inn på personen som var fadder, velge notater på hendelsen jeg vil dele (klikk på +-tegnet til høyre) og velge delt dåpshendelse. (Nå forutsetter jeg at delt dåphendelse allerede er lagt til). Så valgte jeg en av fadderne og klikket på den lille pilen (se ill.) der man velger rolle. Helt nederst på den listen fant jeg valget "Legg til/rediger rolle".
Det hjelper altså IKKE å velge knappen til høyre det står "Rediger rolle" på!


Så etter endel prøving på hvordan jeg ville ha denne hendelsen ble den til som i eksempelet under.

I tillegg får man opp hvilke andre personer hendelsen er delt med.


Det ble en mye bedre setning!  

For å få til setningen på denne måten lagde jeg disse definisjonene - se bildet til venstre.


   







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
onsdag 2. april 2014

Legacy i fokus!

Ja denne uka har slektsprogrammet jeg bruker og som jeg er fadder for hos DIS-Vestfold, stått i fokus.

Jeg snakker om programmet Legacy som er et amerikansk slektsprogam (Legacy Family Tree) oversatt til norsk. Versjon 8 kom ut i norsk drakt rett før jul 2013 som jeg har hatt siden da - men det tar nok litt tid å bli like godt kjent med funksjonene som jeg var med forrige versjon. Den norske utgaven av programmet har også en egen nettsidene som kan være lurt å følge med på. Her legges det ut nyheter, oppdateringslogger, hva som er endret ved hver oppdatering og mye annen nyttig informasjon: LegacyNorsk. Det finnes og et brukerforum som du finner på samme nettside: Legacy brukerforum

Jeg driver en Legacy brukergruppe for DIS-Vestfold med fast møtested på Holmestrand bibliotek og med møter en gang i mnd. På grunn av diverse ting var ikke det første møtet for 2014 før 31. mars - så dette ble avviklet på mandag denne uka. Vi hadde et bra møte hvor jeg viste endel av de nye funksjonene, noen fikk hjelp til installasjon av programmet og henting av slektsbasen som blir liggende selv om ny versjon tas i bruk. Ja - selv om man avinnstallerer Legacy blir slektsbasen liggende. Noen barnesykdommer har det vært, men de fleste av disse er nå rettet ved nye oppdateringer.

Vi snakket også litt om bilder, og at det er lurt å lage en egen bildemappe der hvor Legacy er installert og legge kopi av bildene der. Da blir henvisningen programmet bruker til bildene liggende, selv om du endrer på bildemappen der alle bilder ligger. Og ikke minst - du har en kopi av bildene som du kan endre og redigere, mens originalbildet blir liggende urørt i bildemappen du har. Tar du sikkerhetskopi kan du velge om du vil ha med media-filer - ikke dumt hvis du har endel bilder med i programmet!

I går var jeg en tur hos DIS-Larvik (min første tur med meg bak rattet dit faktisk!) og presenterte den nye versjonen av Legacy der. Jeg telte ikke hvor mange som kom, men ca 15 personer var det nok der. De har allerede etablert brukergrupper for både Embla og Legacy - bra jobba for en relativt ny DIS-gruppe!

Jeg gikk gjennom endel av de mest brukte funksjonene uten å gå dypt inn i de. Folk virket ihvertfall fornøyd med det jeg viste fram - og det vanket en aldeles vakker og stor rosebukett på meg etter møtet.

Tusen takk!!  





 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
onsdag 1. mai 2013

Legacy brukergruppe i Holmestrand

I går var vårens nestsiste brukermøte i DIS-Vestfolds brukergruppe i slektsprogrammet Legacy. Når har jeg vel holdt dette gående i et par år og merker at oppslutningen har økt, noe som sikkert har sammenheng med den økte oppmerksomheten slektsforsking har fått i ulike media den siste tiden. Sånt er jo bare artig!
Både på møtet i mars og det nå i april hadde veldig bra oppslutning, både av helt ferske slektsforskere, og de som var mer drevne i faget men kanskje ikke så erfarne på Legacy.

De fleste som kommer er fra området her nord i Vestfold, ja de fleste er faktisk fra nabokommunen Sande. Den som hadde lengst vei er likevel fra sørfylket, Erna kom helt fra Helgeroa som har vært med på de 2 siste møtene! Imponerende syns jeg :)

Elisabeth fra Sande som er fersk i bruk av Legacy men har samlet masse slektsinformasjon kommer jeg nok også til å se i fortsetningen.

Erna hadde med blomster til meg (se bildet) som takk for at jeg stilte litt tidligere opp sist - tusen takk for flotte blomster!

Med en så flott og positiv gjeng er det bare moro å drive denne gruppa!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
tirsdag 25. september 2012

Høstens første Lagcy-møte


I DIS-Vestfold er jeg fadder for slektsprogrammet Legacy og i den anledning har jeg noen brukermøter. Dette er åpne møter for oss som bruker dette programmet eller for de som bare er nysgjerrig på å se hvordan det fungerer.

Siden jeg bor i Holmestrand så er det her møtene avvikles, og siden jeg også jobber på biblioteket her i byen (i tillegg til på DIS-Norges kontor i Oslo) er det naturlig for meg å leie lokaler på biblioteket til møtene.

Det blir ca 3 møter på våren og 3 møter på høsten, og i kveld var altså høstens første møte.

Det var ikke så mange som drista seg ut i det mørke og regnfulle høstmørket i kveld, men vi hadde det veldig hyggelig og nyttig vi som var der. Et par stykker hadde brukt andre program tidligere og var nysgjerrig på hvorda Legacy virket, og de var forsnøyde med det de så og hørte.

Kveldens fokus var veldig variert, alt fra hjelp til innstallasjon, til å justere innstillinger i programmet og til å vise hva "flagging" eller merking fungerer. Vi gikk igjennom noen rapporter, slektstavler, sortering av barnelister, hente opp og tilpasse "mulige problemer" for å se på noen av de veldig mange mulighetene som finnes.

Så da håper jeg som alltid at de som møtte fikk utbytte av kvelden - noe jeg fikk bekreftet ved en som hadde brukt programmet en stund sa han fikk mange aha-opplevelser i kveld :)
Og da blir en skarve fadder og møteholder veldig fornøyd!!

Velkommen til neste brukermøte som holdes tirsdag 23. oktober, kun noen dager før årets happening, Slektsforskerdagen 2012!

Ingen kommentarer: