mandag 19. november 2007

Full klaff i gravminnebasen!

Da fikk jeg nok en wow!-opplevelse i dag på morgenkvisten.
For å begynne med starten:

I 1920-årene emigrerte 2 av mine grandtanter (søstre til min farmor) til USA - Solveig og Gudrun Olsen. De vokste opp i en barnerik familie med trange kår på Vålerenga i Oslo. Faren var låsesmed i Etterstadgt 8, huset er nå desverre revet. Solveig (den yngste av 9 barn) har Vålerenga historielag skrevet om på sine nettsider - se her.

Det jeg skal fortelle nå handler om den eldste av de 2 - Gudrun.
Hun ble født på Vålerenga i 1892. Før 1918 en gang (ikke helt sikker på dato) giftet hun seg med Frithjof Thorstensen og de fikk 2 sønner - Kjell og Roy. Frithjof var sjømann og reiste flere ganger over med emigrantskipene til USA. Så i 1923 reiste Gudrun over med sønnene sine og de bosatte seg der borte. Ekteskapet var vel ingen suksse fra starten av egentlig så Gudrun bodde alene med sønnene sine det meste av tiden - Frithjof var lite tilstede. I census 1930 for New York fant jeg Gudrun og sønnene boende uten Fritjof - så jeg regnet med han døde seinere enn dette - men hvor??
Gudrun døde i 1968 og hennes 2 sønner er også borte nå.

Jeg har imidlertid fått mailkontakt med den ene sønnens hustru - Mafalda -som er av italiensk opprinnelse.
Her forleden fikk jeg en lang mail fra henne hvor hun fortalte meg endel om denne familien - både om Gudrun og Frithjof samt sønnene Kjell og Roy. Der kom det fram at Frithjof levde ihvertfall til slutten av 1930-årene og at han antagelig døde i Norge.

Jeg tenkte som så at jeg kunne jo ta et søk på Gravminner i Norge - en tjeneste DIS-Norge for tiden bygger opp til å omfatte alle gravminner i hele landet.

Og det var her jeg fikk min wow-opplevelse! Her fant jeg jommen mannen som jeg trodde døde i USA - evt på havet siden han var sjømann.
Men neida - på Gravminner fant jeg han gravlagt på Vestre Gravlund - han døde i 1940 faktisk. Så da må jeg nok prøve å få tatt meg en tur dit - med fotoapparat selvfølgelig :)

Her er et bilde av Gudrun flankert av sine 2 sønner i 1939. De hadde en militærkarriere begge to - derav uniformeringen.

Ja her er det bare å fortsette søken etter slekt - dette stopper nok aldri!
Finner jeg en dukker det fort opp andre ting jeg må finne ut av. Frithjof fant jeg gravlagt sammen med for meg helt ukjente navn så da må jeg nok sjekke ut det litt ;)
Kanskje han giftet seg på nytt?

1 kommentar:

Anonym sa...

i am fritjof and grudren's grand daughter in the U.S. I am Solvieg's grand niece. My name is Shelley Thorstensen
email: jane_doe_press@yahoo.com