lørdag 7. februar 2009

Folketelling 1875

Denne uka har inneholdt endel forskjellige aktiviteter - kun DIS-aktiviteter når jeg tenker meg om - så da er vel alt som det pleier egentlig ;)
Jobb og møter av ulik art.

Men - for et par uker siden kom Torill innom kontoret.
Anledningen var at jeg skulle registrere meg for prosjektet som mormonerne har satt igang vedr. folketelling 1875 og registrering av denne for å få lagt ut på Digitalarkivet.
Javel tenkte jeg - skal jeg registrere altså? Vel - det var ikke det som var planen, men at det skulle lages en brukerveiledning over hvordan registrere seg og komme igang med dette prosjektet.

Så min oppgave var - å registrere meg der og ta utsnitt av dialogboksene - så dette blir nok en trinn-for-trinnveiledning.

Når jeg først var registrert - så kunne jeg jo prøve dette litt fant jeg ut.

På utsnittet her ser du hvordan det hele ser ut når man er ferdig registrert og innlogget. Ved å klikke på "Download from" blir det lasta ned en ny batch man kan jobbe med.


Dette fungerer sånn at man laster ned en "batch" fra nettsiden til prosjektet, og her har man ingen valg på område. Så jeg ble (som sikkert mange andre) tildelt området Idd som nå er innlemmet i Halden kommune. Ikke helt mitt spesialområde - har ikke mye fra Østfold i basen min nei.

Bildefilene kommer ikke separat fra registreringsprogrammet men er innebygget i programmet vi bruker. Det vil si at man slipper å veksle mellom program og bildefil. Likevel - jeg savner å ha disse skanna sidene som egne bildefiler for å kunne justere kontrast osv. Men sånn er det nå.

Hittil har jeg registrert 181 personnavn, så litt har det nå blitt og jeg har lært meg hvordan det fungerer.

Og for de som lurer på "antallet mitt" så er det som på utsnittet her:




Så for de som har lyst til å være med på dette - registrer deg og sett i gang!!

Ingen kommentarer: