torsdag 19. februar 2009

Å skrive sin egen historie...

...lød oppfordringen på dagens medlemsmøte i DIS-Vestfold.

Kveldens foredragsholder var forfatteren Kjersti Wold som snakket om det med å skrive sin egen historie. Viktig å gjøre det nå - for hvem ellers kan gjøre det?

Det er nå vi må dokumentere det vi selv har opplevd - og jo mer vi spinner videre på det vi husker jo mer dukker fram fra bevisstheten.

Hun starta med å gi oss en oppgave:

Velg et fotografi av deg selv fra du er fra 5-10 år.
Beskriv fotografiet, skriv om det i presens (nåtid).

Vel gjort så kom hun med del 2 av oppgaven:


Skriv så videre ved hjelp av fantasien.
Hva skjedde videre - etter at bildet ble tatt?
Noen skrev så blekket spruta, mens andre strevde mer. Men dette engasjerte - det er helt sikkert! At 35-40 mennesker i samme rom kan være så stille! Et mer stille medlemsmøte har jeg aldri opplevd ihvertfall.

Så var det kaffepause, og da går alltid praten livlig rundt bordene.

Etter pausen kom Kjersti Wold med endel stikkord som man kan tenke på når man skal skrive ned erindringer. Av disse kan man også velge noen hvis man skal intervjue slektninger for å få de til å fortelle fra sitt eget liv. Jeg ramser opp:

Skrive sin egen historie:
  • Beskriv følelser – hvordan man opplevde ulike ting.
  • Bruk innlevelse når du skriver.
  • Kjedelig å lese hvis det blir oppramsing.
  • Hva vet vi om våre foreldres oppvekst og liv?
  • Hva vet vi om vår egen fødsel, hva gjorde min mor/far dagen før jeg ble født?
  • Hvordan så søndagene ut?
  • Beskriv en uke
  • Beskriv nabolaget
  • Hvem var tilbaketrukne
  • Hvem var jeg redd for, hvem var vi ekle mot
  • Hvem beundret jeg
  • Hva skjedde på ukedagene – noe gjentagende?
  • Religionens rolle i oppveksten
  • Hvilke barnesykdommer hadde jeg?
  • Sykehusbesøk?
  • Ting jeg knuste
  • Julepresanger jeg ga bort/fikk
  • Favorittleketøy
  • Sangleker
  • Hovere over andre
  • Første gang med utenlandsk mat
  • Da jeg ble straffet – hvorfor?
  • Konflikter
  • Min yndlinglærer – skolehverdagen
  • Beste sportprestasjon
  • 5 ting som gjorde meg oppspilt og forventningsfull
  • Mitt stolteste øyeblikk som 10-åring
  • Min første grammofonplate
  • Hemmligheter
  • 5 mennesker jeg har kjent og har stor respekt for
  • Ulike hus jeg har bodd i
  • Beskrive soverommet som barn
  • Krigserindringer
  • Husker du ditt første tlfnr?
  • Telefonen/damen på sentralen?
  • Hvilke jobber har jeg hatt
  • Et viktig vennskap
  • Land jeg har besøkt/minneverdige opplevelser
  • Mitt første kamera
  • Min første/største forelskelse
  • Sjanser jeg har tatt
Ja her kom det mange gode tips. Begynner man å tenke på noen av disse punktene dukker det helt sikkert opp flere minner!

Kjempebra tema - takk for møtet, DIS-Vestfold!

2 kommentarer:

TorillJ sa...

Så fort kom referatet denne gangn, veldig imponert :)

John Ludvigsen sa...

Det kan bringes videre som en varm anbefaling til alle om å få Kjersti Wold til å komme på et medlemsmøte i DIS.
:)