torsdag 9. desember 2010

Endelig er den her - Folketelling 1910 på nett!

Dette har vi venta på lenge, i månedsvis faktisk. Digitalarkivet har det siste året hatt nedtelling på sidene sine, som har vist oss dager, minutter og sekunder til lansering. Dette er det nok mange som har fulgt med på - ihvertfall mange av oss som driver med slektsforsking!

Min mormor Brynhild Rina Blichfeldt
Mitt første søk brukte jeg på min mormor - hun som var årsaken til at jeg starta med denne hobbyen. Jeg har skrevet et tidligere blogginnlegg om strarten min her.

Det første jeg gjorde 1. desember etter jobb var å stille opp på et intervju med Vårt land, noe som resulterte i denne artikkelen (hvor jeg fortalte den samme historien som på linken over).

Men - jeg måtte søke litt kreativt for å finne henne. Ved søk på hennes fødenavn fikk jeg ingen treff, heller ikke på søk på fødselsår...
OK.
Siden hun vokste opp hos pleieforeldre prøvde jeg meg på etternavnet de hadde - og jommen - der var damen!
I Eidsvold som guvernante du!
Ikke visste jeg at hun hadde bodd i Eidsvold og ikke visste jeg at hun hadde jobbet som guvernante.
Moro!

Jeg tror vel ikke at hun offisielt skifta etternavnet Larsen med Stokstad, for jeg har sett det brukt litt om hverandre. Årstallet stemmer heller ikke med dåpen  jeg har funnet, i 1910 er hun 1 år yngre.

Senere har jeg funnet mange flere og årstallet spriker på flere av de med 1 år. Pluss litt rare stavemåter på navn, noe vi kjenner igjen fra de andre tellingene. Så her gjelder det å ikke være for envis på stavemåter og fødselsdato!

Siden denne tellingen har en ny måte å søke på føles det veldig uvant, og det å kunne søke på deler av et navn savner jeg. Men det finnes kanskje søkemetoder jeg ikke har funnet ut av?

Uansett - jeg ønsker denne tellingen hjertelig velkommen - og gleder meg allerede til 2020!

1 kommentar:

Greta sa...

Ja, du får gjøre som jeg måtte, lese bruksanvisningen. Og et tips til, les på brukerforumet på Digitalarkivet, masse gode tips der.