søndag 5. desember 2010

Operaen i Oslo

Ja da har jeg endelig fått vært der da - i det nye Operahuset i Oslo! Skjønt helt nytt er det vel ikke lenger...
Jeg har lenge hatt lyst på en tur dit men ikke hatt noen anledning, og da blir det ikke noe heller.

Operaen i Oslo 
Men - i slutten av november ble jeg trukket ut som vinner av 2 billetter til sesongpremieren av  Nøtteknekkeren! Dette var en utlodning NSB hadde til sine faste kunder.

Hvem skulle jeg ta med - var min første tanke... Jeg regna ikke med at gubben ville være med, og ganske riktig. "Jeg har vinni hvis jeg slipper å være med" var kommentaren jeg fikk på spørsmålet. Nuvel...da gikk spørsmålet til Nina (datter) - hun ville gjerne så da var jeg det helt flott!

Dagen for vårt Operabesøk var en fridag for meg så da gikk ferden inn til Oslo midt på dagen.
Vi startet likså godt med en middag på Cafe Celius ved Christiania Torg (nydelig mat!), før vi vandret ned til Operahuset. Spente var vi - dette ble første gang for oss begge. Ja egentlig første gang med ballett og, selv om jeg var flere ganger i den gamle Operaen i min oppvekst.


Det gamle havnelageret i Oslo
På vei inn måtte jeg bare ta bilde mot Tollbukaia - det gamle Havnelageret nydelig opplyst i mørket!

Vi kom inn i en stor foaje og gikk bort til NSB sin stand hvor de utleverte billettene. Stort og flott - var førsteinntrykket! Vi kikket oss litt rundt før vi satt oss ned på en av barene der inne. Restaurant var det også der, men vi var jo ferdigspist så vi nøyde oss med å suge inn inntrykk.

Vel inne i salen fant vi plassene våre - rad 4 og med orkestergraven og scenen rett foran oss - bra plasserring!
Sceneteppet

Sceneteppet var flott dekorert og vi ventet spent på at lyset skulle slukkes og teppet skulle gå opp.

Jeg skal ikke gå i detalj på hva vi fikk høre og se - men her er et bilde fra forestillingen. Hovedinntrykket var en flott koreografi, flotte kostymer og dyktige dansere! Dette var absolutt verd turen!
Musikken var også god, gammel og kjent - nemlig Nøtteknekkersuiten av Tchaikovsky.
Dette er noe man har hørt flere ganger opp igjennom årene ja.

Alt i alt en flott kveld for mor og datter!

Ingen kommentarer: