lørdag 26. mars 2011

Slekstforskerdag i Byarkivet!

På torsdag denne uka ble det en laaang Oslo-tur på Anne-Lise og meg.
Byarkivet i Oslo skulle ha et arrangement i samarbeid med DIS-Norge og NSF, hvor de fokuserte på foredrag og stands til god nytte for slektsforskere. Og dette ble en stor suksess! Byarkivet nådde en besøksrekord med minst 200 besøk!

Men først ble det en liten tur på oss rundt i området, vi ble anbefalt en rusletur til Grünerløkka. Vi var på utkikk etter noe å spise, dette ville bli en lang dag med lite mat regna vi med så det var best å fylle kroppen med litt næring før vi starta. Vi var nedom Akerselva før vi gikk videre og fant etterhvert en hyggelig liten kaffebar.

Vel tilbake til Byarkivet hadde folk begynt å strømme på!
Foredragene var så godt besøkt at det sto kø med folk i døra inn til kantina!

Min oppgave var å betjene en stand med Kraft1923, registreringsdugnaden vi har gående med Kristiania-Aker Folketelling 1923 som vi er godt i gang med, men flere folk trengs stadig. Det viste seg at de fleste som kom bortom meg ønsket hjelp til søking - men det er jo alltid hyggelig. Vi tar gjerne imot flere som blir med på dette enten med registrering eller med korrekturlesing - meld deg på her: kraft1923@oa.disnorge.no 

I tillegg satt leder i DIS-O/A Carl Birger ved et bord og hjalp folk, det samme gjorde Mette og Marianne fra DIS-Norge og Kari og Rune fra NSF. Så vi var flere som hjalp til og alle var godt besøkt.
Her ser du Marianne som hjelper til med spørsmål

Vi hadde i tillegg en avtale denne dagen, Anne-Lise og jeg. Vi skulle nemlig treffe en 3-menning til gubbene våre som vi nylig har blitt kjent med via Facebook og e-post! Hun dukket opp og satt sammen med Anne-Lise og de skravla og utvekslet informasjon til stor glede for oss alle :)

Som nevnt så var kantina (som ble brukt til foredrag) stappa full, på bildet til venstre ser du et eksempel på det.

Det har vel neppe vært så fullt på Byarkivet noen gang tidligere!

Lars Rogstad hadde et foredrag om "Personhistoriske kilder i Oslo Byarkiv", dette tok han en reprise på i pausen siden det var flere som ikke kom inn på første seanse. Dette kunne jeg godt tenkt meg å fått med meg, men det fikk jeg dessverre ikke gjort. Håper de legger ut foredraget på nettsidene sine :)

Jeg fikk med meg det siste foredraget, Lars fra Riksarkivet fortalte oss om Digitalarkivet og søking der pluss om Kraft-prosjektet.

Alt i alt en vellykket dag!

Ingen kommentarer: