mandag 2. april 2012

Ny kontakt med dansk slekt...

Langesund 2011
...og det mye takket være bloggen min og dette innlegget om Jacob Cudrio Larsen og ikke minst takket være en videresendt e-post fra Langesund og Omegns Sjømannsforenings historiske arkiv!

Først fikk jeg en e-post fra Vesla som skrev på vegne av sin venninne, som er tippoldbarn til min tippoldefars bror Jacob Cudrio Larsen og oldebarn til sønnen Julius Jacobsen.

At min tippoldefar hadde en bror som bosatte seg i Danmark og fikk familie der var jeg ikke klar over før funnet jeg gjorde i påsken 2011!

Så i februar i år kom det en henvendelse fra Sjømannsforeningen i Langesund, en henvendelse fra Danmark om nettopp denne danske slekten. Henvendelsen lød blandt annet:

Jeg har fått en henvendelse om å skaffe opplysninger om Jacob Cudrio Larsen f. 1830 i Langesund  – d. 1899 i Danmark. Fra internett ser jeg at du har skrevet en artikkel: Min digitale verden, lørdag 23. april 2011 med overskriften ”Flere funn i Langesund”. Det er interessante opplysninger om Jacob Cudrio Larsen. 

Jeg tok selvfølgelig kontakt med både sjømannsforeningen og danske Lars. Her snakker vi om sønnen til Jacob Cudrio; Christian Marcus, som er Lars sin morfar.

2 dager senere fikk jeg en ny e-post om nok en av Jacob Cudrios sønner, nemlig fra Kirsten som er etterkommer etter sønnen Peter Jacobsen!

Jacob Cudrio giftet seg med sin danske utvalgte Juliane Kirstine Ramscou den 10. aug 1866 i Gudum kirke i Ringkøbing. Om det var til Ringkøbing han kom med en gang vet jeg ikke, men på kartet ser man tydelig at det var et naturlig sted å bosette seg for en sjømann (som startet med østersfiske) langs vestkysten av Jylland i Danmark.

Snakk om sammentreff! Jeg hadde nå fått henvendelser fra 3 dansker som alle var etterkommere av min tippoldefars bror! Og enda bedre - de visste ikke om hverandre! Men det gjør de nok nå - jeg sendte de alle samme svar

Vi har senere utvekslet slektsinformasjon og dette er for det meste nå oppdatert på slektsiden min.

Fra før har jeg en stor linje som og kommer fra Danmark, Blichfeldt-slekten - men det er en helt annen historie.

Ingen kommentarer: