onsdag 8. mai 2013

Statsarkivet i Tromsø


På var lille tur til Tromsø tok jeg meg tid til en rask tur innom statsarkivet. Hadde jeg hatt noe å sjekke av kilder fra de nordligste fylkene hadde nok besøket på arkivet vart noe lenger, men dengang ei. Dessuten med 2 mer eller mindre interesserte gutter på slep så ble det nok et kort besøk.

Men - besøket her var trivelig det, en hyggelig prat med lesesalsvakten fikk jeg og - bilder kunne jeg bare ta. Han kjente godt til DIS-Norge og Slekt og Data var behørig plassert i tidsskriftshylla, sammen med flere andre tidsskrifter.

Slekt og Data behørig plassert i øverste hylle sammen med Ottar,  utgitt av Tromsø Museum
Arkivet besto av flere mikrofiche-maskiner som nok ikke er mye i bruk lenger etter at kirkebøkene ble lagt ut på nett - sånn som det også er på andre arkiver jeg har vært innom.

Papirkopier av kirkebøker på rad og rekke

Noe kjent fant jeg faktisk i hyllene, "Slekten Blichfeldt" som min mors onkel i sin tid forfattet og ga ut - hyggelig å se at det er tilgjengelig her nord!

Så var jo Studentene-bøkene her og de inneholder og litt av min slekt.

Bjørn tar en titt i Blichfeldtboka

2 kommentarer:

Laila N. Christiansen sa...

moro - arkivbesøk er et must ja, når man er innom steder de har Stas-arkiv! Burde selvsagt ha tenkt meg litt om, kanskje jeg kunne ha funnet noe du kunne ha sjekket. Men greit med ren kosetur og! God tur videre!

Liv Ofsdal sa...

Takk for kommentar! Ser ut som jeg ikke bruker litt konstruktiv tid der i morra, hvis det ikke dukker opp andre viktige ting ;)