fredag 25. april 2014

På leiting etter vielse... funn i FS nok en gang!


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjIeRXHGR4-dzgLkqDHgqyqG7yMg9VvqfKfQrLJcG-MHaSIUpb25PV5b5rtDvPWb8FlkCa9RYR7c1hXpZUAGJ7ci0Dxonu5sr5EbukBFo81E1BMozwvqHdOppTIo0GMd81OySqEbz0sctHC/s1600/Slekten+Blichfeldt.jpgJeg har de siste dagene jobbet med en famile fra slektsboka jeg har - "Slekten Blichfeldt" skrevet av min mors fetter Ragnar Blichfeldt. Jeg har satt meg det mål å få registrert alle navnene i boka sånn at jeg har de klare hvis jeg finner dette slektsnavnet i andre kilder.
Så leter jeg etter personene i kirkebøker og folketellinger for å få litt mer informasjon om dem.

Så nå var turen kommet til Thomasine Frederike Mathilde Blichfeldt og Ole Svendsens datter; Anna Elise Christine Svendsen. Det som står om henne i slektsboka var foruten navn, kun hennes fødsdat. dødsdato og årstall for vielse pluss ektemannens navn. Det står ingenting om hvor disse hendelsene fant sted. Men siden jeg med denne grenen var på vestlandet, nærmere bestemt Geiranger begynte jeg der. Men uten hell...

Etterhvert fant jeg fram til at Thomasine ble født i Volda, og giftet seg der. Så da fant jeg også datteren Anna Elises dåp der. Mannen hennes het Rasmus Mehl så jeg fant de greit i folketelling 1900. Rasmus ble født i Eid i Sogn og Fjordane - dåpen hans var og grei å finne.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037069001614

Så var det vielsen da - hvor kunne jeg finne den? Jeg hadde årstallet 1895 fra slektsboka, men ikke noe sted.  De stedsnavnene jeg hadde på Anna Elise og Rasmus fra andre hendelser var altså Volda (hennes dåp), Eid (hans dåp)  og Ytre Rendal (FT 1900).

Da kom raskt tanken på FamilySearch (FS) - kanskje jeg kunne finne dem der?
Der fikk jeg opp det jeg trengte - vielsesdato og -sted.

De giftet seg faktisk i Finnmark, i Vardø!
Der ville jeg aldri ha funnet på å lete hadde det ikke vært denne gode hjelpen fra FS.


Så da er det bare å gå videre i slektsboka...

2 kommentarer:

TilFedrene sa...

Så fint at du fant vielsen og så lang unna da. Akkurat slik har FamiySearch hjulpet meg også. Særlig der vielser eller dåp har skjedd i andre kommuner.

Liv Ofsdal sa...

Nemlig, da er FS gull verd!!