mandag 5. oktober 2015

Leter du etter slekt i Oslo?

Da kan folketelling 1923 for Kristiania være et godt tips!!


Jeg tenker da på registreringsprosjektet til DIS-Oslo/Akershus som har pågått en årrekke, mange er nok utålmodige og lurer på når den blir søkbar på Digitalarkivet. Det siste lurer jeg på også - men enn så lenge så har Bjørn Haaland laget en midlertidig søketjeneste som fungerer helt fint! Den er litt annerledes å søke i, og ligger på DIS-O/A sine nettsider her: Hjem » Kilderegistrering - KROA » Prosjekter » KraFt1923 » Søkeskjema 

Der er ikke Aker med (ikke enda påbegynt) men for Kristiania er det meste på plass. Riktignok er ikke alt korrekturlest - men ved søk og gode treff så får man ihvertfall et hint om hvor de man søker etter bodde. Da er det bare å dra på Byarkivet i Oslo for å se i adressebøker (endel er på nett) og kommunale folketellinger for adressen du fant.

Legg merke til at ved å søke på denne måten får du ikke opp hele familier, kun den du søker på. Jeg vil legge et eksempel under her som er min farmor. Hun giftet seg før 1923 så her søkte jeg på begynnelsen av hennes navn som gift.

Her ser du hva jeg søkte på: Hennes fornavn fullt ut (som ikke staves på så mange ulike måter), men på etternavnet skrev jeg bare starten av navnet. Så tok jeg med fødselsåret. Nederst ser du treffet jeg fikk.

Siden navn som Kristoffersen/Christiansen og andre kan staves på flere måter kan det også søkes på innholdet i et navn - noe som er veldig nyttig for å få gode treff!







For å få opp hele familien kan du gjøre søk på gatenavn, men her må eksakt stavemåte tastes inn. På eksempelet under ser du Asta med hennes mann (mine besteforeldre), min far Asbjørn og onkel Leif. Litt rart å se at det går an å søke opp såpass nær slekt - mulig det betyr at jeg begynner å dra på åra? ;)



Så inntil videre, til vi får dette på Digitalarkivet (som er det optimale) - så kan dette absolutt brukes!

Ingen kommentarer: