fredag 14. mars 2014

Slektsforsking i København - en umulighet?

Neida - intet er umulig!

Som nevnt i forrige innlegg kommer det her litt om København og hvilke hjelpemidler/kilder som finnes der.
Her fokuserer jeg på de jeg brukte og hadde god nytte av, det finnes selvfølgelig mange flere muligheter og måter å finne fram på.

Mange syns at Oslo er vanskelig å finne fram i fordi det er så mange sogn og kirker der. Men da har man ikke forsøkt seg på København! Dette er pr dags dato en by med dobbelt så mange innbyggere som Oslo, og sikkert minst dobbelt så mange kirker.

Jeg vil her nevne de kildene jeg brukte for å finne fram i denne jungelen.
Som i Oslo er det første man bør finne ut, bostedsadresser til de man vil finne i kildene.

Også her hadde jeg stor nytte av hjelp jeg fikk på DIS-Danmarks forum i tillegg til danske hjelpegrupper på FaceBook. Forumet hos DIS-Danmark er som det norske, alle kan legge ut innlegg der men må registrere seg for å få mulighet til det.

Et godt hjelpemiddel til å finne ut hvor folk bodde er:
  • Politiets Registerblade. Finner du personen du jobber med her kan du få informasjon om de ulike bostedene denne personen hadde, som i eksempelet mitt under:

Er håndskriften vanskelig å tyde får man det også opp transkribert, som i bildet under:


Neste skritt er å finne ut hvilket kirkesogn gatene tilhørte. Da kan du gå til Københavnske gader.
Her har jeg søkt opp Nytorv og får opp disse opplysninger, pluss et kart som viser hvor gaten ligger:

Nytorv 
Kvarter: Snarens & Vester
Sognetilhør i 1890: Helligånds, Vor Frue
Sognetilhør i 1918: Helligånds, Vor Frue

Øvrige forhold i 1918:
Postdistrikt: B
Politikreds: 1
Forsørgelsesdistrikt: 3B & 7A
Værgerådskreds: 12


Og da er du plutselig mye nærmere hvilken kirkebok/folketelling du skal lete i!

Noe annet jeg brukte endel for å gjøre meg kjent med geografien i København var rett og slett Google maps. Der søkte jeg opp "Kirker København" og fikk disse markert på kartet. Jeg søkte og på bydelen, f.eks "Kirker København Nørrebro" og fikk da avgrenset treffet til bydelen. Nå skal det sies at Google Maps nok ikke er helt oppdatert på alle kirker, for det er flere som ikke ble med på treffet - men likevel får man ganske bra resultat på et slikt søk. Legger ut et eksempel under her:




Så da vil jeg ønske alle lykke til med leting etter kilder og personer i København til bruk i slektsforskingen - disse nevnte kildene hjalp meg mye ihvertfall!

3 kommentarer:

Laila N. Christiansen sa...

Bra! København er en by mange nordmenn har slekt! Særlig de som hadde håndverksmestere som reiste rundt i Europa for å gjøre seg kloke (som vår gamleonkel Ragnvald som reiste bde i Tyskland og Danmark for å gjøre seg flink!

Unknown sa...

Veldig bra, Liv!
Københavnske Gader var jeg ikke klar over, så det var fint å få. Politiets Registerblade har jeg imidlertid hatt stor glede av. Der er det også en fasilitet til å vise på kort (kart). For min mormors vedkommende fikk jeg da opp en nydelig oversikt over de stedene hun hadde bodd i de vel 2 årene hun var i København. Så var det å søke etter sykehus i nærheten for å finne min mors fødsel. Et voila! Der var hun! Rigshospitalet. Bulls eye!

Liv Ofsdal sa...

Takk for kommentarer begge to!

Ja vi har jo vår Ragnvald Laila, jeg kunne ikke finne han i Politiets registerblade...hrmf

Så bra Eva, at du fant din mors fødsel med hjelp av disse tipsene? :D Moro å finne de man leter etter!