søndag 15. juni 2008

Tante Sol

Tante Sol ja - egentlig heter hun Solveig men det blir lissom Sol da.
Og egentlig er hun ikke min tante, men min grandtante (søster til farmor Asta).

Hun vokste opp i Etterstadgata 8 på Vålerenga i Oslo som yngst av 9 søsken. Faren var låsesmed Edvard Gunerius Olsen fra Oslo og moren var Anne Petrea Poulsdatter fra Langesund i Telemark.

Oppveksten bar nok preg av trange kår og endel fyll og bråk så Solveig bestemte seg tidlig for å prøve å finne lykken i Amerika.

På bildet ser du de alle sammen med sin mor, untatt de 2 som emigrerte; Solveig og den eldste, Gudrun.

Bakerst: Milla-Alf-Erling-Emma.
Foran: Gulborg-Asta (min farmor)-Anna (min oldemor)-Netta.

Sol's tante Amalie dro over i 1906 og stiftet familie der borte. Det var dit tante Sol dro - og der fant hun også sin utkårede, Borgar. Hun dro over til USA i 1923 - kun 16 år gammel.

Solveig og Borgar fikk 2 barn, Doris og Roland. Datteren døde desverre så altfor tidlig, 57 år gammel, men sønnen Borgar har jeg endel kontakt med.

Tante Solveig lever fortsatt i beste velgående tatt alderen i betrakting - hun blir 101 år gammel i august 2008! Hun bor i dag på et sykehjem i New Jersey og beveger seg rundt med rullatoren sin. Så elsker hun det norske, forteller stadig om sin norske bakgrunn og traller på gamle norske sanger (syns jeg ser henne ;) )

Jeg tar med et bilde til der vi ser fra Tante Sol's første besøk i gamlelandet. Her skulle de nok på biltur - sjekk den bilen a! Eller kanskje de bare lot seg avbilde i denne staselige bilen.

Dette var nok store saker - å få besøk fra Amerika! Så her måtte det gjøres litt stas på med flott bil.

Hun var også Vålerengapatriot på sin hals! Ja ikke fotballpatriot da men hun har alltid husket bydelen der hun vokste opp.

Underteksten på bildet er skrevet av min farmor Asta.

Ingen kommentarer: