torsdag 2. april 2009

De reisende...

I går var jeg på medlemsmøte i DIS-OA, på Riksarkivet.
Jeg hadde egentlig ingen personlig interesse av tema, men syns jo det er artig å høre om for meg ukjente områder innen slektsforskingen. Anne-Lise kosta på seg turen og, hennes første besøk på Riksarkivet.

Jeg tok kontakt med min gamle sjef Svein da vi kom opp (som jeg hadde lovet) og han tok seg tid til en rask omvisning på avdelingen KoKo (Konservering og Konvertering) som det het den tiden Laila, Mette og jeg satt der og indekserte de skanna kirkebøkene. Mye var likt, men et generasjonsskifte ang teknisk utstyr var i gang der inne. Spennende!

Tema var: De reisende hvor Kai-Samuel foredro (sitt første faktisk!) Noe han utførte med glans :) Han gikk gjennom de kildene man kan gå til for å finne de reisende, hvordan man kan finne dem i kirkebøker og i andre kilder.

Han kom også med en lenkeliste over nyttige nettsider.

Så var det Bjørn sin tur, han kunne fortelle om historien til de reisende, hvordan de hadde blitt behandlet og sett på opp igjennom tidene. Ikke bare hyggelig det nei, men interessant å høre på!

Jeg telte til 35 oppmøtte, så det var slett ikke dårlig til dette temaet å være.

Jeg hadde fått høre at en til fra lille Holmestrand skulle på møtet, helt ferske Laila. Var litt spent på hvem det var! Bra at jeg profilerer meg med bilde på Slektsforum, for hun kjente meg igjen derfra!

Etter disse 2 foredragene gikk vi opp i kantina for en sosial og hyggelig avslutning med kake og kjeks.

Så bar det hjemover, hvor vi tigga oss til å få sitte på med Laila hjem - takk skal du ha!

1 kommentar:

Petter Stene sa...

Var jo landskamp i fotball også, og været var bare nydelig. I så måte så er vel oppmøtet godkjent.