torsdag 31. desember 2009

Et tilbakeblikk...

Tenkte jeg skulle prøve meg på et tilbakeblikk på året 2009...
Det blir jo gjerne sånn at man tenker tilbake på året som har gått sånn på denne tiden.

Året starta i grunn med dramatikken mine gode venner Per og Laila opplevde helt i startgropen av året, det prega meg nok endel, naturlig nok. Men det hele gikk jo mye bedre enn alle forventet! Og det er jo kjempebra :) :)

En virkelig hyggelig ting var at Nina kom hjem til Norge etter 2-3 måneder på Mallorca!
Stor glede :D

Etter dette fulgte en annen trist nyhet, selv om det var forventa. Min kjære "tante" Solveig (grandtante) som dro til USA som 15-åring og ble der resten av livet døde 101 år gammel. Vi rakk å brevveksle endel noe som hjalp meg veldig med å finne ut om min farsslekt, som jeg visste lite om.
En veldig fin ting i kjølvannet av dette er at jeg har fått nye kontakter i USA, både tremenninger og annen slekt etter begge mine grandtanter som emigrerte; søstrene Gudrun og Solveig. Disse kontaktene fikk jeg i første rekke på Facebook  - kjempeartig!

I DIS-sammenheng så hadde Torill, Laila og jeg årets eneste nybegynnerkurs i slektsforsking i OA-regi pluss at Torill og jeg hadde et slektsforskerkurs på Rauland som gikk over 4 sammenhengende dager.
I DIS-Vestfold så en ny lokal gruppe dagens lys, denne har nok kommet for å bli - DIS-Sande.

Når det gjelder min egen slektsforsking har ikke den vært av den mest aktive dette året. Men litt har det selvfølgelig vært. Jeg vil trekke fram det med "trolldom og hekseri" som det har vært litt fokus på siste året.
Universitetet i Oslo publiserte i år denne Trolldomsbasen.
Det har og vært litt fokus på Bjørns slekt på Nes i Akershus, svigerfaren min var født der oppe langt inne på Skauen. Dette stedet har vi hatt lyst til å dra til så i sommer fikk vi endelig gjort det. Vi kom fram til en flott plass langt inni skauene og hadde en fin tur med Bjørns bror samt svigerinne Anne-Lise!!

Årets sommertur gikk i Østersjøen på et cruise med cruisebåten Azamara. Vårt første cruise - som ga mersmak! Turen tok vi sammen med Per og Laila - og det ble en skikkelig vellykket tur! Jeg har beskrevet den her på min reiseblogg.

Så kom høsten med dens arrangementer med DIS-Møter, Slektsforskerdager både i Sverige og Norge, Slektskafe, Kraftkafe...osv osv...

En annen kjempetrist ting som skjedde var at to av våre nære og gode venner døde i en tragisk ulykke. Dette slipper nok aldri helt taket i meg, jeg kjenner ihvertfall at det sitter der enda...

Til slutt håper jeg at neste år blir et langt bedre år på flere måter, ikke minst når det gjelder egen helse. I oktober kom jeg med denne meldinga. Den pausen ble nok mye lengre enn jeg både forventa og ikke minst ønska, men det er nå på rett vei - og det er jo bra!

Så vil jeg ønske alle mine lesere et


RIKTIG GODT OG FREDELIG NYTT ÅR!!

Ingen kommentarer: