onsdag 4. august 2010

Mer nyttig info fra arkivet!

Min leten etter Frithjof Thorstensen gir meg stadig ny info.

Etter på ha tråla dødsfallprotokollens register for Oslo uten å finne han tok jeg en titt i Aker.
Det er kun registerne som ligger ute, men finner man de man er på utkikk etter får man opplysninger om hvor man kan finne de i protokollen - så dette er en god hjelp på veien :)


Og der - var han jo!



Altså i registeret til dødsfallsprotokollen for Aker!

Jeg gikk inn på "Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete" og der valgte jeg "Dødsfallsprotokollregister 3 (Hbg 0003)"
siden jeg nå visste at han døde nyttårsaften i 1939.

Kolonnen til høyre på utsnittet henviser til hvor i protokollen han er å finne, og dette kan jeg kun finne ut på Statsarkivet i Oslo. Som den utålmodige sjel jeg er og fordi jeg ikke bor i Oslo sendte jeg en epost til dem med spørsmål om skiftet kunne gi meg opplysninger om hvem hans nærmeste slekt var. Svaret kom rimelig kjapt - neste morgen lå det der i innboksen min!

Her er svaret jeg fikk:

Skifte etter Frithjof Thorstensen d. 1939 i Østre Aker
Dødsfallsprotokollen for Østre Aker gir følgende opplysninger: 


·        3. Maskinist Frithjof Gerhard Thorstensen, f. 23.07.1889 i Oslo. 
         Bopel: Sinsen terrasse 18 II. Død samme sted 31.12.1939.


·        2 barn etter 1. Ekteskap som er bosatt i USA. Hustruen Hjørdis Thorstensen. Uformuende.

(SAO, Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, Dødsfallsprotokoller
for Østre Aker, nr. 5, dødsfallsnr. 3/1940).

Svaret ga meg info om 2 viktige ting:
At han ikke hadde flere barn enn de 2 sønnene i USA fra første ekteskap
At han var gift 2. gang med Hjørdis Thorstensen (f. Hjørdis Kaspara Andresen)
Neste steg er å finne ut hvor/når han gifta seg med Hjørdis - kanskje jeg finner noe på neste arkivtur?

Ingen kommentarer: