søndag 10. april 2011

Slektsforsking i vinden!

Ja at slektsforsking har fått økt interesse i det siste er det mange av oss som merker på flere plan. Og ingenting er bedre enn det!
Jeg vil nok gi NRK-serien som gikk på TV tidligere i år, "Hvem tror du at du er", endel av "skylden", men tror nok interessen generelt sett er på oppadgående. Jeg merker det spesielt på egne vegne både når jeg prater med folk og på e-poster jeg får. Men også i jobbsammenheng i DIS-Norge.

En annen grunn til at jeg merker det endel privat skyldes nok at jeg har publisert slektsbasen min på nett - de fleste som kontakter meg har funnet slektninger på min nettside ved søk på google.
Og det mest artige er at dette skjer på flere linjer!

  • Fra USA fikk jeg en henvendelse på min farmors linje som var fra Maridalen og Nydalen i Oslo. Ikke visste jeg at noen der hadde emigrert til statene!
  • Så har jeg hatt dialog med en tremenning på min morfars side på Hurum - der var det også emigranter inne i bildet :)
  • Deretter nok en henvendelse på min morfars side fra Drammen og Skoger, her var det også nye opplysninger til meg og masse historikk!
  • Så kom det e-post fra nok en buskeruding (eller hva det heter) - denne gang fra Ringerike hvor min mormors aner på hennes farsside kom fra, mesteparten fra Hole men og fra nabosognene.
  • Enda en henvendelse på min mormor-side, fra Oslo - dette har jeg ikke rukket å se på enda...men det kommer!
  • Og ikke minst en veldig hyggelig kontakt med vestlandet, nærmere bestemt Haugesund! Riktignok en kusine til min inngifta tante - men likevel!
  • Min oldemor Petrea Karoline Juel fra Skoger 
  • Så til slutt vil jeg nevne min manns tremenning fra Oslo som vi ikke visste om, som jeg også har hilst på på Byarkivet :)


Ja dette ble en veldig oppramsing, flesteparten har kommet kun den siste uken - men ikke mindre artig for det! Så blir det naturlig nok endel jobb av det, jeg må jo sjekke litt ekstra men det betyr jo bare mer oppdatert base :)
Trøgsle i Hole på Ringerike
Min morfar Edvard Olsen, smed på Vålerenga


...og da får jeg vel komme meg i seng, som jeg var på vei til da jeg fant ut jeg måtte blogge litt først....men sånn er det jo bare...
Ha en god natt der ute!!

Ingen kommentarer: