En av dagene i denne ferieuka mi var det duket for et redaktørseminar i regi av Norges Kulturvernforbund, noe jeg syns er helt greit å bruke en feriedag på så lenge jeg ikke hadde andre planer for dagen. For å forsikre meg om å komme tidsnok tok jeg et tog som var inne en time tidligere enn nødvendig, men da ble det tid til en kaffe latte og litt snatring på DISchatten samt sjekking av e-post osv.
Seminaret holdt til i Fortidsminneforeningens lokaler i Dronningengt 11 - et ærverdig gammelt lokal med rosett og lysekrone i taket og god takhøyde (kanskje jeg må finne ut litt om dette bygget?)
Her var det både kjente og ukjente deltagere, fra ulike historielag, diverse båt-kjøretøyklubber, Husfliden og DIS-Norge...men også endel andre typer foreninger innafor Kulturvernet.
Kulturvernforbundets leder Jørg Eirik Waula ønsket velkommen og vi tok enn rask presentasjonsrunde. Jeg la merke til at mange historielag var representert og jeg fikk snakket med et par av dem. Noe mange ikke tenker på er at sosiale medier også kommer inn under web-redaktørrollen. Vi ble fortalt at dette seminaret var såpass populært at flere ikke fikk plass - bra med stor oppslutning men synd for de som ikke fikk plass. Det var og et ønske at dette skulle gjentas.
Tom Græger fra LMK ga oss en uhøytidlig kritisk analyse av de kulturfaglige publikasjonene. Han betegnet medlemsbladene våre litt humoristisk for "menighetsblad" - og det har han jo helt rett i, vi skriver jo for våre små eller store "menigheter". I sin framstilling fokuserte han på de trykte bladene. Hvem lager man bladene for?
Dette vil leseren vite via artiklene:
Hvem, Hva, Hvordan, Hvor, Når, Hvorfor, Hva, Nå.
Han trakk fram DIS-Norge og Slekt og Data som et av eksemplene, og spesielt siste nr med Unni Lindell. Han syns bladet tenkte "stort".
Ellers tok han for seg flere av medlemsbladene med en fin og humoristisk vri.
Viktig å vise hvem vi er via medlemsbladene! Dette kan være en god markedsføring av foreningene.
Neste foredrag var med John Arne Balto fra Fortidsvern som snakket om tilstedeværelse på ulike digitale plattformer. Litt tekniske utfordringer i starten, men slikt hører jo nærmest med i vår digitale verden. Hans påstand var at en webredaktør aldri hadde fri og alltid ahdde det travelt - og det har han nok helt rett i. Nettet er jo der hele tiden. Han snakket litt om forhistorien til det å fange opp kulturvernartikler i mediene, noe som var noe helt annet før enn det er nå med mye tilgjengelig på nettet.
Content is King! som vil si at har du ikke innhold som oppdateres ofte har du tapt! Viktig med tiltalende innhold og grafikk som oppdateres ofte - ellers mister man besøk.
Han var artig å høre på og kom med endel historier og framla ellers stoffet på en humoristisk måte.
Deretter ble det servert en enkel lunsj - mat må vi jo ha!
Gode og mette så var det pån igjen, denne gang et foredrag med Berit Nyman, Fagsjef i Den norske
Fagpresses Forening som snakket om "Redaktørens utfordringer i dagens mangfoldige medielandskap".
Hun fokuserte på lover og regler en redaktør har å holde seg til. For mange av oss var nok dette litt ukjent stoff, men det ga nok et nødvendig "spark bak" til å sette oss bedre inn i tingene.
Det kom endel spørsmål til henne om mulige problemstillinger ifht dette og hun kom med klare svar.
Mange av oss som var der i dag sitter nok stort sett med eneansvar for bladene vi er redaktører for, så en sånn type samling som dette er veldig nyttig!
Alt i alt et flott seminar!
2 kommentarer:
Skulle gjerne vært med på det seminaret der ja
Det skjønner jeg godt Willy! Vi ble lova flere seminarer - ca 2 pr år. Så det planlegges et nytt seminar til høsten. Så får vi i DIS-Norges administrasjon sørge for å spre det til lagene :)
Legg inn en kommentar