lørdag 14. januar 2012

Eidsvollsmannen Nysom


DIS-Norge har i samarbeid med Riksarkivaren et prosjekt gående som går ut på å forske fram etterslekt til de 112 representantene som satt på Eidsvoll i 1814 for å fastsette Norges grunnlov.

Jeg fant ut at dette kunne det være moro å være med på, selv om jeg har i overkant mye å drive med for tiden. Men vi har jo god tid på oss - det hele skal leveres ved utgangen av 2012.

Men hvem av de 112 skulle jeg velge...hmm...

Jo!
Det var jo en som representerte Holmestrand med der!

Siden jeg bor i Holmestrand og jobber i Holmestrand bibliotek (med god tilgang til lokalhistorisk litteratur) fant jeg raskt ut at Hans Hein Nysom var et greit valg for meg. Det var jo litt artig å starte på noe helt nytt! Jobbing med egen slekt blir jo mer og mer utfordrende etterhvert og det blir lenger mellom interessante funn. Så å starte med noe helt nytt var ikke dumt :)

Jeg har nå fått jobbet fram en god del og også fått kontakt med flere personer som har Nysom i slektstreet sitt. Endel informasjon har jeg fått derfra, og det hjelper jo mye på!

Den første filen fra meg er også publisert, noe du kan få opp på nettsiden til prosjektet Eidsvollsmenn
Hans Hein Nysom Jeg er ikke ferdig enda, men det kommer oppdateringer etterhvert som jeg får ny info.

Så har du noen tips eller forslag eller gjerne funn jeg ikke har så ikke nøl med å ta kontakt!

Ingen kommentarer: