søndag 12. februar 2012

Barndommens Drammen på 1800-tallet

På onsdag skulle det være et foredrag i Drammensbiblioteket kalt "en fortelling om ulikhet". Det var førsteamanuensis og historiker Hanne Marie Johansen som denne høsten kom ut med boka "Slik levde de da". - Familie og hverdagsliv i Drammen gjennom 200 år. Arrangør var Folkeakademiet i Drammen i samarbeid med Drammensbiblioteket.


Onsdager er en av mine arbeidsdager i Oslo, så for meg ble dette en avstikker på vei hjem. Jeg hoppet av toget i Drammen og tok det videre sørover etter foredraget. Greit å kunne kombinere ting!

Johansen fotalte små hverdagshistorier som er skildret i boken og viste oss bilder fra gamle Drammen som flere av tilhørerne kjente seg igjen i. Hun fortalte om livet i gater og på torg. Det var barnerike familier i små leiligheter hvor barna for det meste måtte holde seg utomhus.

Hun skildret også familielivet på 1800-1900-tallet, middelklassen, den sosiale eliten og den ringe stand.

For meg som har endel slekt fra Drammen i dette tidsrommet kunne jeg levende sette meg inn i hvordan de levde. Jeg fikk virkelig lyst til å lese denne boken, så jeg får se om ikke den er å få tak i på biblioteket.

Jeg kombinerte denne anledningen til å låne med meg noen bygdebøker hjem fra dette flotte og moderne biblioteket.

Ingen kommentarer: