tirsdag 16. april 2013

Den største gleden er å glede andre!


I dag tilbrakte jeg dagen på jobb hos 100-årsjublilanten; Holmestrand bibliotek.

Jeg vil trekke fram en episode hvor jeg fikk brukt noe av min kunnskap - nemlig det jeg har lært via slektsforsking de siste 10 år.

En dame kom innom og lurte på om vi hadde gamle utgaver av lokalavisen Jarlsberg. Det har vi jo på mikrofilm så jeg ble med henne opp i 2. etg hvor vi har avisene Jarlsberg og Holmestrandsposten på mikrofilm, flere årganger tilbake. Vi har fortsatt den gamle og store mikrofilmleseren som er lite i bruk etter at alle kirkebøker er skannet og ligger publisert på Digitalarkivet. Men i dag kom den til stor nytte!

Ihvertfall - damen visste om en hendelse fra november 1912 hvor hennes oldefar døde i lokalområdet her. Hun kunne etterhvert gledestrålende fortelle at jo - hun fant notisen!! - men trengte hjelp til å lese dette siden det var skrevet med gotisk trykt skrift. Vi greide å tyde oss igjennom og hun fikk gjennom dette flere detaljer om denne hendelsen enn hun hadde fra før.

Siden vi ikke har utskriftsmulighet til mikrofilmleseren så må det tas bilder av skjermen. Men kamera hadde hun ikke tatt med seg, så da var det å fyke hjem for å hente kamera. Hun var raskt tilbake og fikk tatt bilde av notisen.

Jeg viste henne at vi også har lokalhistorisk litteratur i hyllene våre, bøker både til hjemlån og som kun kan brukes i biblioteket. Det virket som dette var noe hun ville kikke nærmere i ved en senere anledning.

Vi snakket litt rundt dette med slektsforsking, og da hun nevnte at hun brukte slektsprogrammet Legacy var
jeg ikke sen til å nevne at jeg driver en brukergruppe i Legacy ja, nettopp her hvor vi var, i Holmestrand bibliotek. Dette i regi av DIS-Vestfold - møteoversikten finnes her: Møter i DIS-Vestfold

Damen forlot biblioteket gledestrålende med ordene: Nå var jeg heldig!

Og jeg må nok innrømme: Den største gleden er å hjelpe andre!



Ingen kommentarer: