tirsdag 31. desember 2013

Et tilbakeblikk på året som snart er omme; 2013

På denne siste dagen i 2013 vil jeg ta et tilbakeblikk på året som har gått.
Klikk på månedsnavnene så kommer du til de innleggene jeg har for hver måned.

Januar
Denne måneden var blottet for innlegg ser jeg, noe som nok skyldtes at jeg startet året med minst 2 runder med forkjølelse/influensa (eller hva det var). Jeg var ihvertfall helt utslått.


Februar
Da vi var i Florida i desember gikk jeg til innkjøp av en Kindle, noe jeg var sikker på var duppeditten for meg! Det er et lesebrett hvor jeg kan justere teksten som det passer for meg, helt ypperlig! Det er ikke av disse fancy nettbrettene som har det meste, men er kun ment som en bedre mulighet for meg å få lest de bøkene jeg ønsker.

Her vil jeg trekke fram den gode nytten vi kan ha av Slektsforum, DIS-Norges etterlysnings- og debattforum. Det var et innlegg i Holmestrands-forumet som jeg fikk tips om å se litt nærmere på. Det viste seg at dette innlegget var fra en amerikaner som etterlyste nålevende "cousins in Norway" - og der kunne jo jeg hjelpe, for dette var i slekta til manden her i huset :)

Ja her må jeg trekke fram det tristeste jeg opplevde denne måneden, ja faktisk det tristeste i hele 2013.
Min kjære svigerinne og samarbeidspartner Anne-Lise døde 6. april.
En annen ting som satt preg på min hverdag er at jeg fra denne måneden sluttet med min jevnlige pendling til hovedstaden for å jobbe på DIS-kontoret, men begynte å jobbe hjemmefra.

Siden vi har en sønn som studerer i Tromsø ville vi benytte anledningen til en tur til denne "nordens Paris".
Det viste seg å bli et lykkelig møte! Jeg likte meg godt i byen de dagene vi var der og har skrevet flere innlegg derfra, mest om besøk på Statsarkivet og slektsfunn jeg gjorde der.
Fra reisebloggen

Det var i juni jeg oppdaget det fatale, å finne min egen død på internettet! Det vil si, jeg var innom ev av disse nyankomne nettsidene hvor man kan registrere slekt hvor dette kom fram - ikke mindre enn på 3 ulike slektstrær! Innlegget kalte jeg: Ikke tro på alt du leser!

Ja nå var det fri og ferietid og jeg kunne se litt på egen slektsbase - som dette innlegget som gikk på å finne ut av noen mormonere som dro over dammen og bosatte seg i Utah. Vi hadde også en fin tur til Praha denne måneden, med våre faste reisefeller Per og Laila. Strålende som alltid på våre utflukter!

Dette ble måneden for noen arkivbesøk, både i forhold til andres og egen slekt.
Først gikk turen til Kongsberg, for deretter til å ta turen til Oslo Byarkiv. Dette er de to arkivenene jeg har besøkt mest, og begge har gitt meg mange nyttige funn i godt bevarte dokumenter i magasinene.

Ja her ble det visst kun ett innlegg, men vel verd å nevne. DIS-Vestfold fikk på sitt septembermøte besøk fra Vestfoldarkivet som presenterte arkivet sitt.

Da er høsten her og med den den årlige fotoutstillingen med Vålerenga Historielag
En annen viktig ting for slektsforskere hver oktober er Slektsforskerdagen som arrangeres over det ganske land.

Her vil jeg trekke fram en epost jeg fikk fra et lokalt arkiv i Danmark; Hadsten Lokalarkiv Artig at arkivene kan ha nytte av min slektside og, ikke bare at jeg har nytte av arkivene.

Desember
Jeg var på julemøtet til Botne Historielag og fikk gleden av å høre Sverre Mørhagen presentere bøkene sine om emigrasjonen til Amerika. 

Så vil jeg til slutt ønske alle et riktig godt og innholdsrikt 2014!


Ingen kommentarer: