søndag 28. september 2014

Legacy 8 og delte hendelser

Som bruker av slektsprogrammet Legacy, og ikke minst som fadder av programmet og snart kursholder, jobber jeg med å sette meg inn i ulike funksjoner i programmet.

Det kom ut en ny versjon av Legacy for et knapt år siden - så da ble det endel nytt å sette seg inn, mange forbedringer men også ting som ikke virket like "ferdig". Endel har kommet ut i nye småversjoner - så nå syns jeg det virker bra!

En ny ting som har vært savnet og etterspurt lenge er å dele hendelser. Dette kan brukes til flere ting, men jeg har så langt konsentrert meg om å dele dåpshendelser med de som var faddere i dåpen.
Tidligere la jeg inn faddere i et notatfelt - men å dele hendelsen er mye bedre syns jeg!
Utfordringen blir å finne ut hvem av alle mine Ole Olsen som var fadder riktignok, men stort sett skjønner man hvem som er fadder.

Det er to måter å hente inn navn på, enten å hente fra navnelisten som man allerede har i slektsbasen, eller å taste inn et nytt navn. På det siste valget kunne jeg nok tenkt meg muligheten til å taste inn mer opplysninger enn bare et navn - men vi får håpe det kommer i en senere oppdatering.

En ting jeg la merke til, og som irriterte meg litt når først denne funksjonen var på plass, var hendelsesdefinisjonen. Med det mener jeg hvordan denne delte hendelsen så ut i en rapport.
Et eksempel viste setningen sånn:

"[HanHunFørste] var [en] Fadder til Dåp til Asbjørn Kristoffersen 21 Apr 1918.Rikshospitalet, Fødselsstiftelsen, Oslo"

Den setningen er jo helt på viddene! 


Så jeg leita endel etter hvor i all verden jeg kunne finne ut hvordan dette kunne redigeres globalt, slik som andre hendelser kan.

Og i går fant jeg ut - jippi!!

Der jeg fant denne muligheten var ikke å gå til sentralt hendelsesregister (hvor jeg ville forvente å finne det), men jeg måtte inn der jeg delte hendelsen og velge definer rolle.

Jeg måtte altså inn på personen som var fadder, velge notater på hendelsen jeg vil dele (klikk på +-tegnet til høyre) og velge delt dåpshendelse. (Nå forutsetter jeg at delt dåphendelse allerede er lagt til). Så valgte jeg en av fadderne og klikket på den lille pilen (se ill.) der man velger rolle. Helt nederst på den listen fant jeg valget "Legg til/rediger rolle".
Det hjelper altså IKKE å velge knappen til høyre det står "Rediger rolle" på!


Så etter endel prøving på hvordan jeg ville ha denne hendelsen ble den til som i eksempelet under.

I tillegg får man opp hvilke andre personer hendelsen er delt med.


Det ble en mye bedre setning!  

For å få til setningen på denne måten lagde jeg disse definisjonene - se bildet til venstre.


 

1 kommentar:

Laila N. Christiansen sa...

Veldig bra min gode venn, dette har jo jeg etterlyst på forumet. Uten å ha fått noe vettug svar! Hrmf. Godt jeg har en gravende nysgjerrig slektning!