torsdag 29. juli 2010

En nyttig dag på Oslo Byarkiv!

På tirsdagen i min første ferieuke måtte det bare bli en tur til Oslo og Byarkivet.

Jeg avtalte med Laila som gjerne tok seg en tur på arkivet og :) Alltid hyggelig å dra på arkiv med andre!

I min leten etter Frithjof Thorstensens kone nr 2 (jmfr forrige innlegg) var absolutt byarkivet stedet - tenkte jeg.

Dødsannonsen hans forteller meg at han var gift, etter at han reiste fra sin kone nr 1 i USA - min grandtante Gudrun.

OK - det ville jeg nok se i de kommunale tellingene de siste årene han levde - var min tanke.
Men dengang ei :( Han sto riktignok som gift i de tellingene jeg fant han, men ingen Hjørdis som sto som hans hustru i dødsannonsen. Det vil si - det er en Hjørdis Kaspara i samme leilighet, men ingenting som forteller meg at hun var Frithjofs hustru.

Jeg stussa litt på at han var påført med rød penn og med helt annen skrift enn de andre i leiligheten, men han jobbet som maskinist til sjøs så han var nok ute på jobb da tellingen foregikk og ble påført i ettertid.

Så fant jeg ut at jeg ville sjekke kommunal telling etter at Frithjof døde (des. 1939) for å finne hustruen.
Den nærmeste jeg kunne få var i 1948. Etter sjekk i adressebøker og telling fant jeg damen! Bildet er fra tellingen i 1949 som jeg også sjekket.
Det er også opplyst i denne tellingen at Hjørdis hverken hadde barn i nåværende eller tidligere ekteskap så da fikk jeg svar på det og.

Jeg fikk f.dato og fødested Oslo, så da var det hjem og tråle kirkebøker for 1904.
Jeg kom raskt til Trefoldighetkirken hvor jeg fant henne - og ved sammenligning av Hjørdis i tellingen (se første bilde) ble jeg sikker på at det var samme dame!

Så denne turen ga meg svaret jeg var ute etter likevel, noe jeg ikke var sikker på ved første titt på tellingene med Frithjof.

Da fikk jeg litt nytt å formidle til etterkommerne i USA!

Dagen ble avsluttet med en herlig lunsj på Smia (som Laila beskriver i sitt innlegg) før jeg tok turen hjemover igjen.

Siden jeg hadde bil denne dagen kjørte jeg innom Skoger kirkegård på hjemveien der min mor er nylig gravlagt.
Derfra tok jeg en landlig vei hjemover for å slippe motorveien - hyggelig med alternativ vei en sjelden gang!

1 kommentar:

Laila N. Christiansen sa...

Det var en overmåte hyggelig dag. Jeg fant jo ikke så mye (pga dårlige forberedelser) - men fikk jo desto mer dagen etter - så uka har ikke vært helt håpløs slektsveis...