søndag 25. juli 2010

Frithjof Thorstensens siste år i moderlandet!

På slutten av året 2007 hadde jeg et innlegg om min grandtante Gudruns mann Frithjof som jeg fant ved et tilfeldig søk i gravminnebasen til DIS-Norge.

Jeg skrev endel om historien til Gudrun og Frithjof i 2007 så det tar jeg ikke med her, men kommer med litt oppdatert info.
De giftet seg nok i Oslo, og før 1. feb. 1918 da jeg har funnet de som gifte i kommunal telling den datoen. De bodde da i Brogt 5 og tellingen kan opplyse om at de flyttet dit 4. sept 1917. Det har ikke lykkes meg å finne vielsen.

Etter at jeg fant han gravlagt på Vestre Gravlund i Oslo måtte jeg ta turen for å se om jeg fant gravminnet. Etter litt leting fant jeg fram til en gravstein med flere navn - og noen av dem ukjente for meg! Bilde tok jeg selvfølgelig :)

Av de andre navnene kjente jeg umiddelbart igjen Maren (Frithjofs mor) og Gunda (hans søster).
Etter litt forsking på noen av de andre navnene fant jeg at Gunda giftet seg med Jørgen Eng født 1877 og at ihvertfall en sønn - Rolf - er gravlagt samme sted.
Sara er Jørgens søster, så da står jeg igjen med noen navn jeg ikke har helt oversikt over. Men det er jo Frithjof som er den mest interressante for meg så jeg la ikke så mye arbeid i å finne de andre.

Likevel - jeg kom ikke så mye lenger i å finne ut hvor han døde, om han giftet seg på nytt osv. Kanskje han fikk flere barn her hjemme?

Men i dag kom et lite gjennombrudd takket være Aftenpostens arkivutgaver!!
Jeg gjorde et søk på han og fikk opp dato for bisettelse. Yess!

Fra hans amerikanske nålevende slekt som jeg har hatt endel kontakt med i det siste var det et usikkert moment - døde han i USA og ble bragt hjem til Norge eller døde han i hjemlandet?

Dette viser at han hadde kommet seg vel hjem før han døde!

Så etter endel leting i flere utgaver av Aftenposten fra 1939/1940 fant jeg endelig dødsannonsen!
Og den viser at han ble gift på nytt her i landet pluss at jeg fikk en dødsdato :)

Det neste er nå å finne ut om/når/hvor han giftet seg med sin Hjørdis - så her lukter det ny tur til Oslo Byarkiv!

Ingen kommentarer: