lørdag 10. juli 2010

En flott dag i Telemark!

Dagens utflukt skulle føre oss til Rauland - og dette av flere grunner.

Gubbens kusine Laila og hennes Helge foreslo for litt siden å ta en tur til Rauland for å gå innom en utstilling der, og det kunne jeg gjerne tenke meg.
Deretter nevnte jeg dette for folkemusiker Sarah som jeg ble kjent med på Raulandsakademiet i fjor. Hun kunne fortelle at hun skulle spille der denne helgen så det passa jo ypperlig!

Vi starta tidlig, ved 8-tiden var vi på veien. Ruta her fra Holmestrand ble: RV 134 Hvittingfoss-Skollenborg-Notodden-Hjartdal-Nutheim hvor vi tok av inn mot Rauland. Foruten et par stopp kjørte vi rett opp. Først en tur innom Rauland Kunstforenings utstilling (Raulandsutstillinga 2010) hvor dagens første mål var.
Så var vi innom en helt herlig gavebutikk med allverdens små saker og ting! Vi tok oss goood tid og fant litt småsaker :)

Deretter bar det bort til Raulandsakademiet og Raulandstunet. Her var det virkelig flott! Dette tunet har kafe, bakeri med steinovn, salg av bakervarer, en sølvsmed og treskjærer i arbeid pluss salg av mye kunsthåndverk. Vi tok oss god tid her, det var skikkelig flott i sola! Det ble nok litt småhandling her og, men mest kikking for her kunne man virkelig handle seg til fant! En kaffekopp med litt steinovnsbakt biteti ble deti sola. Herlig!
Vi måtte jo også få med oss et bød hjem, det også stekt i steinovn. Gleder meg til frokost i morgen!!

Det var annonsert en liten gratiskonsert i det fri kl 15, med den tidligere nevnte Sarah som er fra USA - Arizona hvis jeg ikke husker feil.
Etter hennes opptreden måtte vi tenke på hjemturen. Vi hadde lyst til å kjøre en litt annen vei hjemover, så da bar det mot Austbø, forbi Rauland Skisenter og Høyfjellshotellet - Vierli - Skinnarbu (avkjøringen dit ihvertfall) - Frøystul - Rjukan.

Her bar det ned bratte fjellsider til Rjukan - utrolig å se de høye fjellsidene som omgir dette stedet!! Vemork Kraftstasjon lå der i den ene fjellsiden, det var jo her tyskerne produserte tungtvann under siste verdenskrig og som ble sabotert av Kompani Linge.

Men Rjukan var ikke et blivende sted så vi måtte jo opp fra denne dype dalen blant de høye fjell igjen så det bar oppover og oppover og oppover mot Gaustadtoppen. Her var det minst like bratt!!

Høyeste kjørbare punkt her er Flistjønnskaret som ligger på 1260 m.o.h.! Her var det høyfjell ja og ikke et tre i sikte.

Derfra gikk ferden ned til Tuddal - Sauland før vi traff på riksvei 134 som vi kjørte oppover på.

Alt i alt en kjempefin og lang tur - turtellern viste 36 kjørte mil!

En liten snutt av bildene jeg tok kan du se her:


4 kommentarer:

Laila N. Christiansen sa...

Ser ut som dere hadde en knall trivveli tur!! :)

Anne-Lise sa...

Synd at vi allerede hadde avtalt en annen tur denne dagen. Skulle gjerne vært med dere. Men takk for fin fortelling og flotte bilder.

Livet i Fattighuset sa...

Hei, Liv. Da har jeg endelig svart på utfordringen din :-)

http://fattighuset.blogspot.com/2010/07/kjemisk-peeling-og-uthustull.html

Marie

Jan Granath sa...

Hej och grattis till utnämningen till en av Norges bästa genealogisajter. Grattis också till alla de andra på listan.
Min blogg finns med bland Sveriges 25 bästa. Jag har lagt in en länk till din sida på min blogg. Jag skulle bli glad om du länkar tillbaka.
Du kan hitta Sveriges bästa sidor på MyHeritage
Min blogg heter Släktforskning för noviser
Jag bevakar alla Norska och Svenska bloggar om genealogi på en särskild TWINGLY-kanal och har dessutom en grupp på Facebook om genealogi om du är intresserad.
Mvh
Jan