onsdag 24. september 2008

Jeg fant jeg fant!

Da sitter jeg her på toget innover til Oslo og fant ut at jeg måtte skrive litt om gårsdagen. Den ble tilbrakt på SAKo (Statsarkivet på Kongsberg) sammen med genvenn Laila. Vi har vel tilbrakt timer og dager her for noen år tilbake, på leit etter felles Buskerud-slekt – men denne gangen skulle vi jobbe med hver våre ting. Vi benka oss ned på stamplassene våre og satte i gang.

Funn i arkivet
Gårsdagens arkivbesøk brakte meg funn av direkte aner! DET er lenge siden, og noe jeg nesten ikke trudde jeg ville oppleve mer etter å ha jobbet med slekta i flere år. Det har blitt mindre og mindre slektsforsking og mer og mer forening de siste par åra, så dette var gøy!

Jeg fant også andre ting, bl.a. et skifte jeg ba om originalen til og som viste meg opplysninger om gjenlevende barn. Supert!

Stamtavle
Så tok jeg tilfeldigvis et søk i bibliotekbasen på arkivet etter slektsnavnet Blichfeldt. Jeg regna vel ikke egentlig med å finne noe nytt – men jommen! Der kom det opp: ”Stamtavle over familien Blichfeldt”. Den befant seg ikke i bibliotekets hyller på lesesalen men måtte hentes opp fra magasinets gjemmer. Det som kom opp var en tynn flis av en bok, kun på 22 sider. Den ble gitt ut i 1871 i Randers (Danmark) skrevet av Lauritz Blichfeldt. Spennede!! Det var nesten så jeg ikkevåget å åpne den – jeg så jo raskt at dette var gamle saker! Innholdet var ikke desto mindre spennende – her var det ramsa opp navn og datoer fra sønnen til han som regnes som stamfar på Blichfeldtlinja! Heldigvis hadde jeg med kamera…tenkte jeg. Joda – med flatt batteri …snufs. Men Laila hadde jo – så da tok hun bilder og jeg bladde. Dette skal nok gås nøye gjennom!

Aner fra Telemark
Så var det anene da… Joda – jeg manglet litt bakover på noen av mine 3xtipper – disse var fra Bamble i Telemark. Jeg plukka fram bygdebøkene derfra – og etter en del leting der fant jeg videre bakover på begge sider av mine 3xtipper Ole Trondsen fra Rønholdt og Anne Isaksdatter fra Rosland i Bamble (foreldrene til min tipptippoldemor Oline Olsdatter)! Jeg fikk kopiert opp noe av det fra boka, men fant fort ut at her var det henvisning til flere gårder så det var bare å se å få lånt disse bygdebøkene. Likevel – noen bygdebok-kopier dro jeg hjem med – nok til å kunne søke videre i folketellinger og kirkebøker.

Og for at dette ikke skal være FOR enkelt så heter selvfølgelig både moren og svigermoren til min 3xtippoldemor Anne Isaksdatter det samme; Aslaug Jensdatter. Den ene født i 1744 og den andre i 1757. Her er de begge i FT 1801 på henholdsvis Rønholdt og Rosland – så tunga rett i munnen når jeg søker videre etter dem!

Ingen kommentarer: