lørdag 11. oktober 2008

Vålerenga kjerke

Da jeg var på fotoutstilling i dag i Vålerenga kjerke så jeg mitt snitt til å ta bilder i selve kirkerommet. Selve kirkbygget er fra 1899, men den ble rammet av en brann i 1979 noe som gikk utover inventar og tak.

Wikipedia skriver:
Kirken brant 18. september 1979, på grunn av et arbeidsuhell. En blikkenslager hadde lagt fra seg loddebolten og så tok høstløvet i takrenna fyr. Blikkenslageren slukket det han så, og brannvesenet antok senere at brannen var slukket, men det hadde spredt seg gnister under skiferen som senere slo ut i full brann. Kun ytterveggene i stein sto igjen

Den åpnet igjen 5 år seinere og naturlig nok til en helt ny drakt innvendig. Mange syns at den hadde blitt litt vel moderne innvendig, noe jeg kan forestille meg etter min titt inn i dag. Jeg har riktignok aldri sett den i "gammel skrud". Vel - jeg tok noen bilder som jeg legger ut under her, og jeg ser jo tydelig at dette ikke er 1899-inventar:

Orgelet - det var for høyt
til at jeg fikk med hele:















Kirkerommet:











Alterringen:













Og her kan Vålerengasangen lastes ned

Ingen kommentarer: