lørdag 7. mars 2009

Det herrens år 1773...

I ledige stunder nå om dagen prøver jeg å bedrive litt slektsforsking. Det har blitt lite av det den siste tiden...

Hovedgrunnen er nok at jeg har et prosjekt gående sammen med Laila - i forhold til en felles gren vi har i Buskerud. Den grenen starta (eller hvor starter grener egentlig??) i Norderhov på Ringerike i Buskerud. Jeg jobber nå med min 4xtippoldefar Goute som fikk ikke mindre enn 18 barn! Riktignok med 2 koner - 6 med den første og 12 med den andre - men likevel en virkelig produktiv mann!

De bodde i Norderhov til ca 1781, da deres yngste barn ble døpt i Hole. Siden de fikk så mange barn så ville jeg sjekke om noen av de døde før de flyttet, så jeg satte igang med å sjekke dødsfall-listene år for år.

Kirkebøkene var kronologiske på den tiden, så det var relativt enkelt å hoppe fra begravelse til begravelse.

Så i dag - kom jeg da til det herrens år 1773...og noe fatta min interesse der...hmm...
Rekke på rekke med begravelser!! SÅ mange hadde det ikke vært de foregående år - så her skjønte jeg at det måtte ha vært en epidemi eller noe.
Årene 1769 og 1772 hadde 85-90 begravelser i Norderhov - i 1773 var tallet 304 !!

Dette utsnittet er fra Lunder annex i 1773, ikke mindre enn 21 personer gravlagt den 23. mai "6. søndag efter Paasche ved Lunder".

Så var det ut på nettet og google litt...jeg søkte på "sykdom 1773" - og hva fant jeg ikke!
Joda - en artikkel som beskrev sykdommer nettopp på 1700-tallet og litt ut på 1800-tallet. Jeg fant det jeg var ute etter, altså situasjonen i 1773.

Artikkelen er hentet fra: Særtrykk av "Tidsskrift for Den Norske Lægeforening" nr 7-24, 1936.

Der ser jeg blant annet:
1772 var et fryktelig år for Norge hvad sykdom angikk. Av kirkebøkenes dødsårsaker i sistnevnte by skal vi merke oss «hissig feber», «kopper» og «blodsott». Ved begynnelsen av året kom der rykter om at pesten «fra Russland var nådd Sverige og fantes like over grensen».
Videre leser jeg:
Var 1772 et stort sykdomsår i Norge, så blev 1773 det i ennu høiere grad. I Øverlands Norges-historie (24) leses at der i 1773 døde her i landet omtrent 17.000 flere enn der fødtes, at nordenfjells, i enkelte bygder - - f.eks. i Bynesset - - døde hvert trettende menneske.
Her er Lunder kirke, hvor mange av disse tragiske begravelsene foregikk. Riktignok fant jeg ikke noen av våre dette året, men det var ikke alltid lett å verifisere hvem den døde var - opplysningene var rimelig mangelfulle.

3 kommentarer:

Laila N. Christiansen sa...

Bra jobba, dette blir interessant å ha med i slektsboka vår!

Anonym sa...

Nå er det noen år siden du skrev dette, men jeg gjorde samme oppdagelsen i kveld, og søkte på "epedemi 1773".... og havnet inn i bloggen din. Takk for opplysningene :-)

mvh BritG

Liv Ofsdal sa...

Veldig hyggelig at selv gamle blogginnlegg kan være nyttige! :D