tirsdag 12. oktober 2010

En liten søndagstur til hovedstaden

Søndagen opprant som en fin dag, været var upåklagelig og passet fint med dagens planer.
Vi skulle nemlig ut på tur!

Kanskje ikke de meste spennende planene man kan ha en fin søndag i oktober, men ikke minst viktig i hvertfall for meg.
Plan 1 var å kjøre innom gravstedet til min mor på Skoger kirkegård og endelig få sett gravsteinen som var satt opp, pluss å få satt ned noen planter. Bjørn var heldigvis med for her måtte det krefter til. Veldig spesielt og litt vemodig å se gravsteinen med egne øyne for første gang – men jeg syns den ble fin jeg J
Ned i jorda med en flerfarga Erica som sammen med et par rødlilla sorter tok seg bra ut.

Det gamle klokketårnet på Østre gravlund
Så gikk ferden videre innover mot Oslo og Østre Gravlund. Her er mine oldeforeldre Edvard og Anna Olsen gravlagt sammen med sine to ugifte døtre Gulborg og Emma. Edvard var Oslo-gutt - født på Etterstadlinjen som smed nr 2 i rekken i Etterstadgata 8, Anna var født i Langesund og kom til Oslo i ung alder. Gulborg og Emma (Emma Smed på folkemunne) var de eneste ugifte i søskenflokken på 9 og de var vel ikke verdens beste venner har jeg latt meg fortelle. Jeg har sett det gravstedet ved et par anledninger før, og syns det var litt trist at det ikke var noen blomster der…
Jeg ringte gravferdsetaten i Oslo i en annen anledning og spurte samtidig om hvem som festet dette gravstedet. Joda – det var min bror! Han hadde arvet festet fra vår far som døde i 2002. Da kom tankene fort om å beplante litt her – så vi fikk satt ned et par små eviggrønne busker. Her var det virkelig hardt å spa i jorda så jeg er glad jeg hadde med en kar med sterke krefter.

Inne på denne gravlunden står et gammelt klokketårn - nydelig prydet med villvin som lyste rød og fin i sola!

På samme kirkegård hadde jeg på Gravminner i Norge også funnet sønnen til mine oldeforeldre som var gravlagt med sin kone og svigersønn så da fikk jeg sett den og. Bildet av denne gravsteinen er uklart, men skriften var ikke tydligere.
Denne sønnen, Erling A. Olsen, var smed nr 3 i rekken på samme sted.

Deretter ble det en liten rusletur på Vålerenga hvor vi blant annet var nedom Enebakkveien – her kjørte jo bussen jeg tok til og fra sentrum da jeg vokste opp! Artig, og minner strømmet på selvfølgelig.

Det var fortsatt strålende vær så det var bare hyggelig å rusle rundt i en trivelig bydel.
Må jo bare legge ut dette nydelige treet ved Vålerenga kirke!!
Til slutt hadde vi en avtale med Laila og gubben om å møtes så da ble det litt Kina-prat – vi skal jo på elvecruise på elven Yangtze i Kina neste sommer.

En annen ting jeg var litt spent på da vi kjørte innover – og for så vidt hjemover, var den nye Bjørvikatunellen. Jeg hadde hørt litt om at det var så styrete med den nye tunellen men så lenge man bare skal tvers igjennom hele og ikke ta av avkjøringene inne i tunellen gikk det helt strålende.
Alt i alt en nyttig og hyggelig søndag!

1 kommentar:

Greta sa...

Flere som er ute å går tur, det er bra. Det treet var jo bare helt fantastisk!