tirsdag 5. oktober 2010

Mimre, mimre...

Dette innlegget vil bære litt preg av gamle minner...

Min oppvekst har jeg fra Oslo, om ikke i sentrum - men på Abildsø som ligger på østkanten av byen.
Egentlig i veldig landlige omgivelser til å være i en hovedstad, vi hadde skogen et steinkast unna og ellers veldig rolige omgivelser, hage med bærbusker og grasskledte fellesområder vi brukte til ballspill osv.
Bil hadde vi ikke så for oss var det buss og tog som gjaldt, etterhvert kom også T-banen - ihvertfall til Lambertseter (Lambern) som ikke var langt unna.

Det jeg skal fortelle om her handler mest om tog og togturer på ferie til Hvaler.

Sørsiden av Oslo Sentralbanestasjon
Det som ga meg spire til disse minnene er det faktisk flytting av min arbeidsplass på DIS-kontoret i Oslo som er skyld i. Flytting fra Lakkegt 21 på Grønland til Øvre Slottsgt 2B i sentrum, ikke langt unna Akershus festning.

For å komme på jobb tar jeg toget inn til byen og går ofte av på Oslo Sentralbanestasjon. Jeg går da ut av bygningen på sørsiden (mot Operaen) og det er her disse minnene kommer...

Det som frambragte dette minnet var nemlig døra på bildet til venstre her!
Jeg husker veldig godt laaange køer (skulle ikke så lang kø til for et barn før den virket utrulig lang) på plassen foran sørenden av stajonen - for her måtte bagasje som skulle sendes med toget leveres!

Det var nok da vi skulle på vår årlige sommerferd til Gravningsund på Søndre Sandøy på Hvaler at vi var der for å levere sendebagasjen. Da var det å ta tog fra Oslo til Fredrikstad eller Halden, for derfra å ta rutebåten over til øya vår.
Det må jo nevnes at min mor hadde deler av oppveksten sin på denne øya som jeg skrev litt om i forrige innlegg.

Min mors venninne Astrid hadde kjøpt et hus der, et stort 2 etasjers gammel los-bolig som het Høili.
Har mange gode ferieminner derfra ja.

Det skal ikke mye til før man får assosiasjoner til hendelser man har opplevd - her skulle det bare synet av en dør til!

Ingen kommentarer: